Vi som är födda i början av 60-talet kommer ihåg hur tråkigt det var med svart-vit TV. Och bara en enda kanal. Förvisso blev det dubbelt så bra när TV2 kom i slutet av det årtiondet men sedan dröjde det till mitten av 70-talet innan vår familj skaffade färg-TV. Det var sensationer det.

Det var ett riktigt scoop att få reda på vilken färg tjejen på
testbilden hade på tröjan, den var knallröd. Testbilden var det som visades mest därför att programmen började inte förrän runt halvfem och slutade vanligtvis runt midnatt.

Faktum är dock att det sedan dröjde ända till slutet av 80-talet innan det verkligen började hända grejer inom TV-utbudet. Stenbeck började då köra TV3 från England, MTV etablerades och jag vill minnas att vi hade ett 10-tal kanaler att välja på i det kabel-TV utbud som erbjöds vid den tiden.

När vi startade Gestrike Magasinet för snart tio år sedan så var det en stimulerande utmaning då medialandskapet hade börjat bredda sig ordentligt i och med att även reklamradion gjort sitt intåg som motpol till Riksradions monopol.

Vi som varit med ett tag kan tycka att utvecklingen rusat iväg de senaste åren. Men för merparten av den yngre generationen är det faktiskt helt självlart att ha all världens information liksom hela sitt nätverk tillgänglig i både mobiltelefonen och datorn.

Idag har vi tiousentals TV- och radiostationer liksom tidningar att välja på, inte minst via internet, men till vår glädje noterar vi att lokala nyheter och information om det egna närområdet verkar vara minst lika intressant som någonsin. Fler och fler besöker t.ex Gestrike Magasinets hemsida och tar del av alla nyheter som finns där.
En förklaring till detta kan vara att vi, som en av Sveriges första tidningar, erbjuder alla våra läsare att direkt berätta sina egna nyheter genom att kostnadsfritt publicera dem på hemsidan: http://www.gestrikemagasinet.se

Ja, men om det är så många tidningar och nyheter ute på nätet, syns då verkligen mina nyheter, kan man fråga sig? Ja, det är ju det som är det fantastiska i och med att sökmotorerna är så effektiva kan era nyheter dyka upp på många fler ställen än ni trodde var möjligt -
liksom att era yngre men it-mognare ambassadörer självklart och enkelt använder dessa i sociala medier liksom länkar till sina bloggar.
Det har faktiskt aldrig varit enklare, eller billigare, att nå så
många - utan att det kostar någonting!

Ordet är fritt - och ditt!

Joe Formgren
Gestrike Magasinet

PS. Dessutom publicerar vi ju det mesta av det bästa, helt eller delvis, i mån av utrymme och läsvärde, kanske redan i nästa tidning?