Vid köp och försäljning använder nästan alla företag någon form av leveransvillkor. Många personer har en oriktig uppfattning om leveransvillkorens betydelse och väljer därför fel villkor när en affär görs upp. Villkoren reglerar bland annat fördelningen av risker och kostnader mellan säljare och köpare, vem som ska sköta kontakterna med transportör, försäkringsbolag samt tullmyndigheter i Sverige och utlandet.
Internationella Handelskammaren (ICC) har reviderat de internationella leveransvillkoren. Den nya versionen, Incoterms® 2010, trädde i kraft den 1 januari 2011 och består av 11 leveransvillkor.
För att kunna välja lämpligt leveransvillkor måste man behärska Incoterms® 2010 och känna till skillnaderna mellan de olika villkoren. Många problem kan undvikas av både säljare och köpare om rätt leveransvillkor väljs!
Datum
12 juni Borlänge. Lokal meddelas senare.
13 juni Gävle. Lokal meddelas senare.
Tid: 08:45-14:00
Program
08.45 Samling och registrering
09.00 Allmän översikt av Incoterms® 2010
- Vilka leveransvillkor finns i Incoterms® 2010 och hur är de uppbyggda?
- Transporter
- Vilka villkor i Incoterms 2010 ska användas för olika transportsätt?
- Vilka är de kritiska punkterna i Incoterms® 2010 vid överföring av ansvar och kostnader?
- Vem ansvarar för utbytet av den säkerhetsrelaterade informationen mellan säljare och köpare?
- Förtullning och moms
- Vem betalar tull, importavgifter och moms enligt de olika villkoren?
- Vilken roll spelar Incoterms® 2010 inom EU?
- Praktisk tillämpning
- Övningsuppgifter om hur Incoterms® 2010 ska användas
Kursledare: Per-Anders Lorentzon
Pris:
2850kr/pers för medlemsföretag i Handelskammaren.
3800kr/pers för icke medlemmar.
Var fjärde från samma företag går kursen för halva priset
Moms tillkommer.
Lunch och dokumentation ingår.
Sista anmälningsdag är 4 juni till: aktiviteter@mhk.cci.se