Beställning av hämtmat på Internet ökar med Gloriafood.se
5/2, 2015 kl. 21:36Idag beställer man färdig hämtmat på Internet. Gävleföretaget Digitalspecialisten har skapat tjänsten Gloriafood.se för att underlätta för kunderna att enkelt kunna beställa sin mat för hämtning. Man går in på restaurangens hemsida, tittar igenom menyn och beställer! Beställningen plingar i en surfplatta på restaurangen och de kan bekräfta när maten är klar att hämtas. Eller levereras om den tjänsten ingår!
Hallå där Reyner Harris, vd på Digitalspecialisten, hur intresserade är krögarna av att ansluta sig till Gloriafood.se?
- Det går alldeles utmärkt och bara i Gävle är redan ett tjugotal anslutna sedan starten för tre månader sen, säger Reyner Harris.
Man kan också betala via Internet.
- Med vårt system så går betalningen direkt till restaurangens konto, precis som när man betalar kreditkort, i stället för att kanske ta omvägar via andra beställningstjänster, säger Reyner Harris. Det gör det enklare och hjälper restaurangen hålla låga priser.
Hur ser det ut i andra delar av landet?
- I Borlänge startade 7 pizzerior en bojkott av det vanligaste systemet för Online-beställning eftersom de tyckte det blev för dyrt, berättar Reyner. Idag är flera av dem anslutna till Gloriafood.se i stället och det är flera på gång.
Det kan också sägas att det kommit spontana förfrågningar från andra delar av Sverige efter att ägarna gjort sökningar på Internet.
- Jag var i Spanien i höstas och besökte några restauranger så nu kan man också beställa mat där via Gloriafood, säger Reyner.
Vi frågade också några av restaurangerna i Gävle hur de tycker att systemet fungerar.
Hasan Ay på Quickin i Valbo har stora förhoppningar.
- Vi har varit anslutna i tre månader och vi hoppas kunna minst fördubbla försäljningen av hämtmat tack vare Gloriafood.se, säger Hasan Ay. För att det ska fungera är det viktigt att kunderna är nöjda med maten och servicen, som också inkluderar utkörning.
Hos Paiwand Nabi på GDG Kebab & Grill svarar idag internetbeställningarna för cirka 20 procent av omsättningen.
- För oss är kostnaden för Gloriafood.se mycket lägre än för andra system vilket gör att vi inte behöver höja våra priser, säger Paiwand Nabi. Andra system kostar så mycket att vi skulle behöva höja priserna för att överleva.
Libanesen på Hörnet har libanesisk mat på menyn, det vill säga mycket grillat, vegetariskt mm. Alex Saleh hoppas att fler kunder ska använda Internet för att beställa hämtmat.
- En stor del av vår omsättning utgörs av hämtmat och Gloriafood.se ger oss möjlighet att höja kvaliteten på servicen, säger Alex Saleh. Vi levererar också maten om kunden önskar så de kan lugnt sitta hemma och beställa eller kanske beställa från bilen när de är på väg hem.
Ghanem Majid på Sörbygrillen får många beställningar via Internet.
- Gloriafood.se ger mig möjlighet att fortsätta att hålla låga priser eftersom de gör det enklare att hantera beställningarna och dessutom kostar det mycket mindre än andra system, säger Ghanem Majid. Vi kan därför erbjuda gratis hemkörning för de kunder som beställer via Gloriafood.se!
Ghanem Majid ser också en stor fördel att felbeställningar är mycket enklare att hantera.
Sen gäller det naturligtvis att restaurangerna fortsätter att leverera god mat och bra service om kunderna ska återkomma!
Man vet ju hur det är att gå eller åka till restaurangen för att hämta mat. Man får kanske stå i kö och sen vänta på att maten ska bli färdig. Genom att beställa maten via Internet kan man lugnt stanna kvar hemma och förbereda med att duka.
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!