Bli vinnare på Google
8/4, 2019 kl. 00:00Hur har vi det med vårt förhållande till Internet egentligen? Många företag säger att de arbetar med digital marknadsföring, men gör de det på ett effektivt sätt? Gävles Företagarföreningar hade därför bjudit in Oskar Alm, utbildningsansvarig på Brath, till frukostmötet 28 mars på Gasklockornas restaurang. Oskar har lång erfarenhet av marknadsföring på Internet och det handlar idag väldigt mycket om Google, vilket ställer allt större krav på kunskaper för att man ska kunna synas i bruset på Internet.
– Jag vill att ni ska få en idé om vad man kan göra för att lyckas med digital marknadsföring, sa Oskar Alm. Man behöver inte vara expert men man bör ha en aning om vad man behöver så att man anlitar rätt experter.
De här punkterna fanns på dagens agenda:
• Svenskarna och Internet
• Sökstrategi – ställ rätt frågor
• Mobile first – mobilt sök först
• Google Ads – arbeta smart och betala mindre
• Sökmotoroptimeringens (SEO) grunder
• Outreach SEO
Brath har 30 medarbetare med huvudkontor i Örnsköldsvik samt ett kontor i Stockholm, där Oskar Alm är anställd.
– De viktigaste källorna till information för svenskar som planerar ett inköp på nätet är butikernas och varumärkenas hemsidor, sa Oskar Alm. På andra plats ligger sökning på Google, vilket gör att den som vill synas måste jobba med en effektiv sökstrategi för att lyckas.
Facebook är idag företagens vanligaste verktyg för marknadsföring med sökordsoptimering på plats två. Traditionell tidningsreklam, sponsring samt TV- och radioreklam hamnar längre ner på listan.
– Världens i särklass största sökmotor är idag Google, som används vid över 92 procent av sökningarna, sa Oskar Alm. I Sverige är andelen till och med lite högre, närmare 94 procent.
Viktigt att tänka på för hemsidan om man vill synas på Internet och i synnerhet Google:
• Bra bilder på hemsidan
• All information som kunden kan behöva
• Sociala signaler
• Ta tiden
• Gör läxan
- Varför behöver man synas på Google, jo, för att sälja mer och då behöver man ha mer relevant trafik till hemsidan, sa Oskar Alm. Det gäller också att det går snabbt att ladda ner hemsidan för annars riskera man att kunden söker någon annan.
I snitt tar det 22 sekunder för att ladda ner en mobilsida enligt en undersökning som Google genomfört på 900 000 webbsidor.
Idag surfar man i allt större utsträckning på mobilen, vilket ställer större krav på hemsidan så att den även kan läsas i mobilen. 2015 passerade mobilsöken antalet sök på datorer och 2017 beräknar man att nästan 60 procent av söken gjordes på mobilen.
– Om man vill satsa på att bli bättre på Internet ska man börja med en plan över vad man vill åstadkomma och sen bör man anlita en expert som vet hur man gör, sa Oskar Alm. Testa er hemsida och se hur den fungerar både på mobiler och i datorn.
Man ska testa läsbarhet, nedladdningstid för bilder, sökbarheten på hemsidan mm.
– För att förstå hur mycket vi skrollar så kan vi jämföra med Skatteskrapan vid Hötorget i Stockholm, vilken är 86 meter hög, sa Oskar Alm. I genomsnitt skrollar vi 90 meter per dag!
Man behöver också tänka på hur målgruppen ser ut, hur de söker, när de är mest ute och söker på Internet osv.
Sökmotoroptimering (SEO) gör att man kan hamna högt upp när Google listar svaren på de ökningar man gör.
– Gör en lista på tänkbara sökord, kolla i statistiken för webbplatsen, intervjua potentiella och befintliga kunder men ställ rätt frågor, sa Oskar Alm. Man kan också använda hjälpmedel på Internet som Googles egen Key World Planner.
Man måste också tänka på vilka rubriker man använder och man ska definitivt inte börja med ”Välkommen”, vem söker på det ordet?
Sökmotoroptimeringens grunder i ordningsföljd:
1. Mänskliga värderingar
2. Få in sökorden i titeln eller URL (webbadressen)
3. Rubrik och underrubriker
4. Brödtext
– Annonsering är en kostnad medan sökmotoroptimering är en investering, avslutade Oskar Alm.
10 st riktigt bra verktyg för den som vill förbättra sin närvaro på Internet!
1. Testa hastigheten på din webbplats, mycket viktigt för främst för mobila sökningar: https://testmysite.withgoogle.com
2. Är din webbplats mobilanpassad? Vad tycker Google? https://search.google.com/test/mobile-friendly
3. Få ännu mer info om hur din webbplats presterar, både i mobiler och desktop: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
4. Hur ser din webbplats ut i olika enheter: http://quirktools.com/screenfly/
5. Hur söks det i er bransch? Få fram förslag på sökord / sökfraser: https://keywordtool.io
6. Få fram antalet sökningar på ett visst sökord plus förslag på sökord/fraser inom samma område: https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
7. Koll på hur du rankar på Google på dina viktigaste sökord/fraser: https://www.wincher.com
8. Verktyg som tar fram mängder av förslag på sökningar så att ni kan börja bygga innehåll utefter hur det söks i er bransch: https://answerthepublic.com
9. Gör en snabb koll på hur pass optimerad din webbplats är: https://seositecheckup.com
10. Håll koll på när på året som efterfrågan efter dina produkter/tjänster är som högst: https://trends.google.se/
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via Yodo News.