Branschens karta för presentreklam och profilkläder ritas om
26/11, 2018 kl. 16:31Branschens karta för presentreklam och profilkläder ritas om och skapar nya kreativa möten, konstellationer och företag.
DELTAB, det anrika Gävleföretaget med över 30 år på marknaden befinner sig i en föränderlig tid där digitalisering, globalisering och den snabbrörliga ekonomin, med webbaserade och smarta betalningstjänster, har bidragit till nya spelregler, utmaningar och möjligheter.
DELTAB, det anrika Gävleföretaget med över 30 år på marknaden befinner sig i en föränderlig tid där digitalisering, globalisering och den snabbrörliga ekonomin, med webbaserade och smarta betalningstjänster, har bidragit till nya spelregler, utmaningar och möjligheter.
"Den nya tiden" har nu lett till ett möte mellan DELTABs delägare Pär Mellberg och entreprenören Per Pettersson, ägare av Idépoolen i Piteå och delägare i ytterligare fem bolag. Med erfarenheter, som överstiger 50 år inom branschen, har de nu ingått en affärsmässig relation på flera plan. Per Pettersson är nu delägare i DELTAB, med en andel av 50 procent och går in som VD. Tidigare hade Pär Mellberg VD posten, men tar nu fullt fokus på sin roll som säljchef.
”Det känns som en naturlig utveckling och det ska bli riktigt kul. När jag köpte företaget och tog över verksamheten för cirka tre år sedan var strategin att få företaget på banan utifrån de nya spelreglerna och därefter se över ägarstrukturen. Det är ett naturligt steg i DELTABs utveckling, det känns riktigt bra med Per som VD. Vi kompletterar varandra och har kommit fram till flera spännande idéer som stärker verksamhetens fortsatta utveckling.”, berättar Pär Mellberg.
En nyhet är att de tillsammans med andra delägare i Per Petterssons övriga bolag startar ett gemensamt inköps- och produktionsbolag, Inköp och produktion i Norr AB.
”Tidigare har DELTAB haft sina tjänster och produktion i ett och samma bolag, nu kan vi effektivisera företagets verksamhet genom att fokusera på tjänsterna till 100 procent. Det nya inköps- och produktionsbolaget kommer att tillgodose behoven från samtliga bolag jag är delägare i.”, berättar Per Pettersson.
DELTAB tar nu fokus på några nya strategiska mål. Kunderna ställer högre krav på kvalitet, flexibilitet och hållbarhet. Detta skapar möjligheter för företaget att ta en mer aktiv roll.
”Det ligger helt i linje med hur vi vill utveckla DELTABS verksamhet och den bransch vi verkar inom. Det gör oss mer produktiv och samtidigt flexibel gentemot våra kunders önskemål. Kvaliteten och servicen stärks. Det skapar helt enkelt bättre förutsättningar i förhandlingarna gentemot våra underleverantörer och vi kan göra större inköp.”, berättar Pär Mellberg.
Pär Mellberg (vänster på bild)
Pär, 43 år, tre barn, sambo. Gävlebo med många kreativa tankar kring utvecklingen av såväl företag som bransch. Har arbetat som säljare i över 20 år. Arbetade slutet av 90-talet som säljare på DELTAB. Lämnade företaget för hemelektronikbranschen. För tre år sedan fick Pär möjlighet att köpa DELTAB.
”När jag kom in var det första jag tänkte på att företaget måste få några år för att ställa om sig till de nya spelreglerna. Jag började med att utveckla vår egen kollektion genom ett samarbete med entreprenören och kreatören Per Holknekt, det gav mig energi och tilltro på att vi hade något riktigt fint på gång, sedan kontaktade jag Per som jag hade stor respekt för.”
Per Pettersson (höger på bild)
Per, 42 år, tre barn. Norrbottning med stort idrottsintresse. Har som ung spelat fotboll och innebandy på elitnivå. ”Vägrar bli vuxen!”. Spelar idag fotboll i division 5. Fostrad ur det egna familjeföretaget Idepoolen som han nu är VD för. Pluggade juridik, tog ett sabbatsår för att satsa på innebandy. Per var tidigare styrelseordförande i Gosh, en av branschens inköpsorganisation med cirka 25 medlemsföretag.
”Jag har förlängt mitt sabbatsår och det har gått över 20 år. Jag älskar verkligen mitt jobb. Det är omväxlande och jag får möta alla former av människor. Att få hjälpa dem med olika kommunikationslösningar är fantastiskt kul. Framförallt när man ser resultatet och effekten av de affärsmässiga relationerna vi är med och stärker. Mötet mellan mig och Pär ser jag som början på ett långt spännande samarbete.”
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via Yodo News.