Förra veckan producerades den 100 000:e Dacia Sanderon. Sedan lanseringen i juni 2008 har Sandero sålts i 38 länder.

För att minska väntetiden på en ny Dacia har man infört tre skift sex dagar i veckan samtidigt som kapacitet i fabriken i Mioveni kommer att utökas från 1 200 bilar om dagen till 1340 bilar i början av juni.

I rådande finansiella situation har efterfrågan på Dacia från kunder som är ute efter ett smart köp ökat betydligt. Dacia ger dem möjligheten att köpa en bil till rätt pris med bra garantier.

I Västeuropa attraherar Dacia två typer av kunder:

• Kunder som tidigare köpt begagnade bilar, generellt fem år eller äldre.

• Det finns även ett antal nybilskunder som köper Dacia för att bilen är ett logiskt val som helt enkelt levererar vad de behöver. Pris är en viktig faktor när det tar beslut.

I Sverige lanserades Dacia i februari och nu marknadsförs Sandero, Logan MCV, Logan Van och Logan Pick-up. Dacia säljs av utvalda Renaultåterförsäljare i Sverige.