Den klassiska Ockelboskotern återuppstår
26/4, 2011 kl. 04:59Den klassiska Ockelboskotern återuppstår tillsammans med både motorcyklar och fyrhjulingar med det legendariska Ockelbo-emblemet som prydde både båtar och snöskotrar från den lilla företagsamma kommunen under 60-, 70- och 80-talet.
I alla fall om studenterna på designhögskolan i Umeå får bestämma.
Som gammal Ockelbobo, marknadsförare och intressent i varumärket var det sannerligen en ren fröjd att ta del av hur de begåvade studenterna, som kommer från hela världen, hade läst in sig på Ockelbo-historien och provkört samt mätt och testat massor av fordon och utifrån detta skapat två konkurrerande uppställningar av maskiner bestående av en varsin snöskoter, fyrhjuling samt två olika typer av motorcyklar.
De hade fått arbeta fritt utan större begränsningar avseende tekniska specifikationer även om det framkom att motorcyklarna baserades på en svensktillverkad motor som enligt uppgift skall leverera 140 hästkrafter med kompressor. Det låter onekligen som något som skulle fallit grundaren, "Ockelbo-Lundgren", i smaken.
Studenterna presenterade förutom spännande design även tekniska lösningar och innovationer som gjorde att racinghjärtat bultade i allt raskare takt under presentationerna. Vi förevisades allt från ruggigt rå retrodesign till framtidsteknologi och lösningar med oemotståndlig vill-ha-faktor.
Designuppdraget har initierats av ett svenskt industrikonsortium och enligt uppgift så skall det finnas både investerare och producenter som är intresserade av att starta tillverkning nya maskiner i sann Ockelbo-anda.
Jag håller verkligen tummarna för att detta kommer att förverkligas samt både öron och ögon öppna för att höra mer om den spännande fortsättningen av det här projektet. För vem vill väl vara som alla andra och köra Yamaha eller Ski-Doo - när man skulle kunna köra en Ockelbo?
För mer information se:
http://www.dh.umu.se/default.asp?P=2426
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!