Effektivisera din arbetstid
17/9, 2007 kl. 23:59Har du ont om tid? Växer högarna på skrivbordet, svämmar inboxen över och tycks arbetstiden aldrig ta slut när den borde? Med några enkla tips kan arbetet effektiviseras och du slipper förlora värdefulla minuter, timmar och dagar som skulle kunna ha spenderats bättre.
Att ständigt kontrollera inkorgen i e-postprogrammet stjäl mycket tid. Bestäm dig istället för att vittja brevlådan två eller tre gånger per dag. Om du exempelvis under ett möte låter röstbrevlådan i mobiltelefonen ta hand om dina inkommande samtal kan du efter mötet bli sittande för att ”ringa ikapp”. För att undvika det ber du istället dem som ringer att skicka ett e-postmeddelande eller sms med sitt ärende istället för att bara lämna namn och nummer. Då ligger inte bollen i första hand hos dig att ta kontakt per telefon.
I många arbeten fodras ett antal möten per vecka med kunder, chefen, kollegor eller andra. Tyvärr kan disciplinen och rutinerna många gånger vara dåliga vilket resulterar i långa och ineffektiva möten. Om du har möjlighet; tacka nej till mötet om du inte anser det nödvändigt eller viktigt att gå. På samma sätt kan informella och spontana möten ta mycket tid. Var tydlig och tala om när du inte vill bli störd. Om du har möjlighet kan det vara effektivt att arbeta hemifrån en dag i veckan. Då sparar du in restiden och undviker kollegor som gärna pratar bort en stund. Men att arbeta hemma kräver också disciplin – har du det?
Personer som är alltför noggranna eller till och med pedant får få saker gjorda. Varje arbetsuppgift tar helt enkelt för lång tid att utföra. Bestäm dig därför för att bra är gott nog, allting behöver inte vara perfekt. Det är också en god idé att lägga arbetsuppgifter på andra. Se också till att du inte utför nåt jobb som en kollega redan gör. Dubbelarbete är inte det minsta effektivt. Försök att samordna frågor som ska hanteras, kunder som ska kontaktas och möten som ska hållas.
Skapa rutiner för arbetet. Prydliga pärmar och en snygg almanacka sparar mycket tid i jämförelse med högar som flyter ut över skrivbordet och post it-lappar som tappas bort. Om du har liknande dokument som ofta ska skrivas kan det vara en god idé att skapa mallar som är lätta att använda och modifiera från gång till gång. Att skapa rutiner i arbetet kan också handla om att köpa in datorprogram eller andra hjälpmedel som är väl anpassade till ändamålet och därmed sparar tid.
Slutligen; bestäm dig för att avsluta i tid. De flesta arbeten tar inte slut utan kan pågå i evigheter om man inte bestämmer sig för att arbetsdagen är slut och det är dags att gå hem. Men innan du går, kom ihåg att göra listan för imorgon.
När du nu vunnit tid; se till att använda den till något vettigt - vara ledig och umgås med familjen och vänner till exempel. Fyll inte bara på med mer arbete.
Text: Kristina Hellerstedt Sundin
Bildtext: Visst finns det minuter, timmar och dagar att spara med hjälp av effektivare arbetsrutiner.
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!