Flygresor är ett nödvändigt och effektivt transportmedel för företag i hela landet. Företag utanför storstäderna är ofta direkt beroende av flyget för att snabbt kunna möta kunder och leverantörer och knyta affärsförbindelser i en allt snabbare och allt mer globaliserad värld. Att det svenska järnvägssystemet utgör ett högst bristfälligt komplement, vet alla som själva fastnat i de regelbundet återkommande tågförseningarna. Att det egentligen ska ta 1h 24 min med tåget från Gävle till Stockholm är en klen tröst när det blir signalfel.

Flyget är centralt för företagande och tillväxt eftersom globala marknader och värdekedjor måste vara sammankopplade. Länder och städer som gör anspråk på att delta i den globala konkurrensen måste ha effektiva flygtransportsystem med kapacitet att tjäna globala och nationella resenärer. Liksom en hel del andra förslag från regeringen kommer en flygskatt göra det dyrare att driva företag i Sverige i förhållande till våra konkurrentländer. Återigen ska notan tas upp av landets företag genom högre skatter och avgifter.

Många av Gästriklands företag arbetar med export, allt från Fjällbergets ekologiska knäckebröd i Hofors och Wetterlings yxor i Storvik till de större företagen. Regeringen borde satsa mer på att underlätta transport och resande i hela Sverige, på alla möjliga sätt och till alla delar av världen. Ett gott exempel är de förhandlingar som rör så kallade preclearence på Arlanda för resor till USA. Preclearance innebär att flytta passkontroll och tull till Arlanda, så att resenärer från Sverige kan gå direkt av planet och in i USA vid ankomst. Genom att förenkla resandet mellan Sverige och USA gynnas Sverige konkurrensmässigt i Europa. Det blir betydligt smidigare att flyga till USA vilket medför bättre möjligheter för Sveriges företag att stärka banden till världens största ekonomi och vår viktigaste exportmarknad utanför EU.

Så snälla regeringen, lyssna på landets företagare. Ny teknologi bidrar mer än högre skatter till att minska utsläppen. För flyget handlar det om hur flygbolag kan bidra till mindre föroreningar och utsläpp genom att flyga nya och bränsleeffektiva flygplan. En flygskatt drabbar företag och jobbskapande och det uppmuntrar inte flygbolagen till att investera i miljövänliga alternativ.

Eva Cooper
Regionchef
Företagarna Gävleborg