Körkortseleverna för dagen hämtas med Trafikcentrets egna bussar runt om i länet. Stämningen på vägen till halkbanan kan beskrivas som något spänd, kanske lite nervös. Att göra halkkörningen på trafikövningsplatsen är ofta det sista momentet i körkortsutbildningen innan det är dags att göra uppkörningen. Väl på plats i Vannsätter är det först teorigenomgång i lektionssalen men också obligatorisk alkoholkontroll samt en sväng i voltbilen för att förstå säkerhetsbältets betydelse. Sedan är det dags att sätta sig i bilarna för själva halkkörningen. Curt Åslund och Stellan Widell är utbildare idag liksom övriga dagar. Alla moment visas först på plats innan körkortstagarna kör själva.

- Trafikövningsplatsen här i Vannsätter ägdes tidigare av STR Gävleborg, Sveriges Trafikskolors riksförbund, men sedan 1 juli år är jag och Curt Åslund nya ägare, berättar Christer ”Vezo” Johansson. Vi fortsätter vårt goda samarbete med trafikskolorna och de allra flesta som ska ta körkort, både elever från trafikskolor och så kallade privatister kommer hit för utbildning. Curt Åslund och Stellan Widell arbetade här redan tidigare, liksom Eva Sjölin som sköter all administration.

Curt Åslund har sin bakgrund som trafiklärare och har haft utbildning vid halkbanan sedan 1993 och är utbildningschef sedan tio år. Christer ”Vezo” Johansson har tidigare utbildat elever för tunga fordon och även hållit kurser i trafiksäkerhetsmetodik i hela Sverige genom TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.

- Utbildningen vid halkbanan har förändrats under årens lopp, berättar Curt Åslund. Vi har Vägverket som tillsynsmyndighet och det är enligt deras riktlinjer som vi lägger upp vår undervisningsplan. Tidigare var det mer en färdighetsträning där man övade på exempelvis att häva bilens sladd. Numera är det en riskutbildning där målsättningen är att eleverna ska uppleva hur bilen och de själva reagerar i halka. De ska få en förståelse för körning i halka och därmed tänka på riskerna. För många är det en riktig aha-upplevelse. Vi jobbar med att visa den lilla hastighetssänkningens betydelse, och att eleverna ska klara en undanmanöver.

Vägverket har ändrat riktlinjerna för utbildningen av B-körkort, men framöver väntas även riskutbildning bli obligatorisk vid körkortsbehörigheter för tyngre fordon buss och lastbil. Numera är trafiksäkerhet också en arbetsmiljöfråga vilket innebär att det åligger arbetsgivare att utbilda sina anställda i trafiksäkerhet som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Redan nu är flera företag på gång med trafiksäkerhetsutbildning vid Trafikcenter Gävleborg. Först ut på banan är Taxi Stor & Liten.

- Det är många yrkesgrupper som är ute i trafiken i sitt arbete, säger Christer ”Vezo” Johansson. Förutom de som man traditionellt tänker på som yrkesförare så är det exempelvis personal inom hemtjänst och hemsjukvård, hantverkare och säljare. För alla grupper som kör bil i arbetet kan vi på Gävleborgs Trafikcenter erbjuda fortbildning i trafiksäkerhet. Fortbildningen kan sägas bestå av fyra teoretiska delar men naturligtvis också halkkörningen och riskutbildningen. Vi ger grundläggande kunskaper i människans fel och brister, som vid de flesta olyckor är en del av orsaken. Fortbildningen innehåller också ett avsnitt om hastighet och dess konsekvenser, liksom bilens skyddssystem och inverkan vid kollision. Fortbildningen ger också fördjupade kunskaper om riskerna med alkohol, droger och trötthet i trafiken. Gävleborgs Trafikcenter utbildar både kommuner, landsting och myndigheter, liksom små och stora företag. Fortbildningen ges som en helhet och konceptet med både teori och praktik brukar vara mycket uppskattat. Visst är det en stor portion allvar bakom, men halkkörningen är ju rolig också.

Verksamheten är i full gång i ett soligt Vannsätter. Under dagen varvas teori och körning ute på banan för att avslutas med genomgång och summering i lektionssalen. Upplägget ger en ökad förståelse för teorin när den testas i praktiken. Vid Gävleborgs Trafikcenter är det alltid den egna personalen som håller i riskutbildningarna. Detta beskriver Curt Åslund som en av styrkorna i verksamheten.

- Att det är vi själva, som har detta som vår profession, som håller i alla riskutbildningar gör att vi håller samma höga standard på utbildningen – varje dag, säger Curt Åslund. Alla elever får likvärdig utbildning som vi kan sätta vår kvalitetsstämpel på. Målet är att vi här vid Gävleborgs Trafikcenter ska bygga upp ett centrum för trafiksäkerhet som riktar sig till både privatpersoner och företag. Inom en snar framtid kommer vi också att erbjuda utbildning inom Eco Driving, det vill säga sparsam körning. Men den utbildningen behöver inte förläggas hit vid banan utan kan ske hos den som utbildas.

Efter dagens avslutade riskutbildning tar bussarna körkortseleverna tillbaka till respektive städer. Stämningen är lättare nu. Man pratar om upplevelserna från dagen, om insikten om hur stor skillnad en liten fartökning eller sänkning kan göra. Och det är just den insikten som riskutbildningen ska ge.

Text: Kristina Hellerstedt Sundin Foto: Christer ”Vezo” Johansson

Bildtexter:
> Bild på två tjejer vid en bil: Emma Berg och Lina Sjölander beskriver riskutbildning som rolig, läskig och lärorik.
> Bild på Vezo och Curt: Curt Åslund och Christer "Vezo" Johansson är nya ägare och planerar ett centrum för trafiksäkerhet i Vannsätter.