Nu behöver den svenska marknaden inte oroa sig längre utav att man inte kommer tillräckligt långt med sin elmoped, nu kan du nämligen inte bara ha en smartphone från Samsung utan även din elmoped.
– Vi är oerhört nöjda med att ha haft möjligheten att bygga in Samsung batterier i våra nya modeller. Kunder har länge efterfrågat längre räckvidd utan att behöva köpa till ett extra batteri som kan kännas onödigt dyrt. Nu räcker det nämligen med ett batteri, även om det finns plats för två stycken under sadeln. Detta inte bara pga att Samsung lanserat ett batteri med hela 24 Ah som räcker längre än förra modellernas batterier utan även för att Samsungs cell-teknologi är marknadsledande och därav leder till ännu högre kapacitet. Det här ger oss naturligtvis än klar fördel på elmoped marknaden, säger August Wängberg, VD och grundare på Evess.
Elmopeder blir allt mer efterfrågade på den Svenska marknaden
I Asien har elfordon blivit väldigt väletablerade de senaste två decennierna. Detta pga att utlsläppen där varit och blivit ett allt större problem. Det har därför knappt varit lagligt att köra runt på bensin mopeder och därav har elmopeder blivit den enda kvarstående möjligheten för alla att ta sig runt på. I Europa har detta aldrig varit ett krav men allt fler börjar känna ett större ansvar gentemot miljön. I samband med att elbilar, elcyklar och elsparkcyklar blivit allt mer efterfrågade i väst-världen har nu även elmopeder kommit upp sig. En stor bidragande faktor till detta är naturligtvis också den senaste tiden där folk alltmer försöker att undvika buss och spårvagnarna. En annan anledning är naturligtvis att alla födda före 1994 som har bilkörkortet även får köra klass-1 elmopeder. Det är därför inget trassel med att behöva ta mopedkörkort utan bara att köpa elmoped och börja pendla till jobb och skola.
– I samband med alla restriktioner som kommit från förra året och som fortfarande håller i sig har vi märkt en väldigt stor efterfrågan på just elmopederna i vårat sortiment. Trenden är helt klart att slopa kommunaltrafiken och gå över till egna pendel-alternativ. Vi känner därför att det är där satsningen av kapitalet ska ligga. I takt med att vi ständigt förbättrar våra befintliga modeller som omfattas av klass 1 elmopeder vill vi även satsa på att utöka sortimentet till klass 2 elmopeder som går i 25 km/h. Detta eftersom vi haft en hel del förfrågningar från kunder även på dessa elmopeder, säger Gustaf Müller, med grundare på Evess.