Ex-kriminell: Så här enkelt stjäl tjuven dina hjul
11/12, 2018 kl. 14:53ABS Wheels har via sin däckpanel fått svar från 30.000 kunder där 8/10 svarat att dom litar på låsbultar, så kallade "anti theft bolts". Undersökningen visar att majoriteten av Svenska bilägare känner sig trygga med säkerhetsslås. Den obekväma sanningen visar dock att speciallås inte hjälper. Det har bara en "avskräckande" effekt.
- Hjullås har en avskräckande effekt och det hjälper inte om det är proffs i närheten som vill komma åt dina hjul, berättar Anders Adali.
Media har på kort tid uppmärksammat däck- och fälg stölder i miljonklassen, bara senaste månaden har flera nyhetsartiklar uppmärksammats.
- Det är alltid viktigt att fördröja stölden, det handlar om att göra det svårare för tjuven för att fördröja de hela. Däck och fälgar speciellt med specifika märken som kan kosta upp emot 50.000 kronor ger en bra hacka till tjuven, mycket exporteras även utomlands. I Sverige kommer det stöldligor för dessa ändamål. Låsbultar fördriver tiden och gör det svårare för tjuven, däremot hjälper det inte om det kommer ett riktigt proffs, berättar Anders Adali.
Frågan är då om man skall använda låsbultar?
- Ja, man bör också tänka på var man parkerar. Helst i ett belyst område eller garage. Har man dessutom Grannsamverkan så ökar chansen att man får ha både bil och hjul ifred. säger Per Klingvall, Chef rådgivning, SSF Stöldskyddsföreningen.
- Personligen tycker jag att man bör använda låsbultar, men det är som allt annat. Vill tjuven ta dina prylar så gör den det ändå säger Andie Lahdo, VD på abswheels.se
- Ja det ger trots allt ett litet extra skydd och gör att tjuven måste banka ut hjulet, det gör att processen tar längre tid och på så sett kan exempelvis bra Gransamverkan skydda varandra säger Anders Adali.
Som Fd yrkeskriminell delar Anders med sig av sina tips
• Låsbultar är viktigt, detta fördröjer stölden hos en rutinerad tjuv och gör det omöjligt för en orutinerad skurk.
• Ställ bilen där det är upplyst och helst i ett garage.
• Grannsamverkan är viktigt. Prata med grannarna och hjälp varann, informera grannarna om att kontakta dig om de ser några skumma typer i närheten.
• När du byter dina däck. Gå till en däckverkstad. Där har du prylarna försäkrade och låsta.
Se film där Anders bort hjulens låsbult
https://vimeo.com/305505200
Om Anders Adali:
Anders Adali, född 1978, är en svensk författare, programledare och föreläsare. Efter många år som yrkeskriminell och avtjänat fängelsestraff bytte Adali sida i samhället och arbetar idag bland annat med att föreläsa om hur företag och privatpersoner skyddar sig från brott. Han har släppt böckerna Sista rånet och Svenska rånare, den senare boken 2017 tillsammans med Theodor Lundgren. Adali är en återkommande panelmedlem i Breaking News med Filip och Fredrik på Kanal5 och Aftonbladet TV. Bland annat har han varit programledare för Stoppa tjuven på Aftonbladet TV tillsammans med Jonas Leksell. 2013 medverkade han i dokumentären Brottskod på TV3.
OM ABS Wheels Sweden AB
ABS Wheels Sweden AB är en ledande fälgleverentör i Sverige. Vi finns representerade hos flertalet av landets däckhandlare.
ABS Wheels tillverkar och saluför fälgar till privatpersoner och företag.
Vi erbjuder egendesignade fälgar med den patenterade ABS360-konan, som gör det möjligt att ändra bultindelning i en och samma fälg. ABS lägger stor vikt vid att kunna erbjuda ett brett sortiment av trendiga fälgar av högsta kvalitet, till ett bra pris.
Bland våra kunder finns landets största däckkedjor; Euromaster, Däckia, Mekonomen, Däckteam och Vianor.
För mer information se:
https://www.abswheels.se
Kontakt:
Jorge Castro
Marknadschef
jorge@abswheels.se
+46(0)700185336
Bildtext: Anders Adali, Fd bankrånare och numera säkerhetskonsult på besök hos ABS Wheels.
Artikeln publicerad av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån. Vill ni ha era nyheter formulerade, publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!