Framtiden är Ung i Hofors
22/6, 2008 kl. 23:59För sex år sedan på en företagardag i Hofors kom idén upp om att det skulle vara roligt att se hur årskurs åtta skulle presentera företagen på orten. Den idén mynnade så småningom ut i en mässa som går ut på att ge årskurs 8 en medvetenhet om eget företagande och företag i kommunen. Där ställer ungdomarna ut ”sitt företag”.
- Ämnena svenska, so och bild är de som i huvudsak täcks in i det här arbetet berättar Niklas Nylund.
- Eftersom eleverna inte får använda företagens marknadsföringsmaterial utan ska göra så mycket som möjligt själva blir det några timmar i bild salen också fyller han i.
Eleverna tycker att arbetet är spännande, utmanande och mycket roligare än den traditionella undervisningen säger Niklas och det kan vara svårt att fånga intresset i samhällsekonomi, i och med det här får de vara mer aktiva själva.
I år har tiden för arbetet kortats ned dock berättar Nicklas.
- Ja, det är så mycket annat som ska hinnas med i skolan också. Vi ville se om resultatet blir annorlunda när vi drog ned tiden med 8 veckor. När vi nu ser slutprodukten så kan vi nog enas om att det inte är någon skillnad säger han.
Tre elever som deltar är Jens Nielsen, David Andersson och Erik Persson. Killarna har valt företaget Gunnars Buss i Hofors.
- Vi hade ingen förkunskap om företaget alls säger killarna.
- Det är en annorlunda och rolig form att lära sig saker på håller alla tre med om.
- Vi har pluggat på om bussar, om företaget, hur han gör när det blir mycket jobb och vart han rest någonstans säger killarna.
Mickis Rotvik och Mimmi Sundvik har ägnat sin del av vårterminen till att forska kring Företagarhuset i Hofors där många företag är samlade.
- Vi hade ingen aning om vad det var innan säger Mimmi, så vi har lärt oss massor!
- Bland det roligaste har ändå varit att få i ordning på montern säger Mickis. Men det andra har också varit kul och lärorikt.
Helena Blom är administratör på Entré Hofors och är projektledare för ”Ung Framtid”. Hon berättar att arbetet pågått sedan 2002.
- De första åren ingick det bland annat i elevens val men sedan 2004 är det ett obligatoriskt arbete i skolan säger Helena och fortsätter att berätta om vad idén kommer ifrån.
- Den kommer ursprungligen från företagarna själva. Under Företagardagen 2001 väcktes tanken på att få till den här sortens samarbete. Mycket för att göra våra ungdomar medvetna om att det finns goda möjligheter till arbete i Hofors. Projektet är mycket omtyckt och många av företagarna återkommer från år till år. Det är ett bra betyg till både Entré Hofors och eleverna och lärarna på skolan avslutar Helena.
Det finns en jury på plats och den utser bästa monter. Priset är skänkt av Svenskt Näringsliv och är en check på 1000 :- som tillfaller eleverna. Det delas även ut pris till 2:a och 3:e placeringen och det delas ut och skänks av ”Entré, Företagsamhetens Trappa”. Lärarna delar även ut sitt ”Lärarpris” och det är till de elever som jobbat med projektet på ett metodiskt och bra sätt under hela vårterminen. Det priset delas ut helt utan inbördes ordning.
I EN SEPARAT RUTA
Pristagarna ”Ung Framtid” 2008
Juryns Val
1:a Åsa Larsson och Henrik Björklund, OMNI Reklam
2:a Antonia Norling och Jessica Lundström, TIM
3:a Pär Andersson och Emma Engstrand SKF Couplings system
Lärarnas Pris
Janina Hurtig och Cathrine Korscheck, Lenas Aromamassage och Friskvård
Mathias Skoglund, Evelina Jönsson och Serafina Sahlén, INS Snickeri
Linda Hammarström och Amanda Latvala, Ljungs VVS
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!