Gävle Hamn nådde drömgräns med råge
12/1, 2008 kl. 18:53År 2007 gav hamnen en volymökning på 11% då vi spräckte vår drömgräns på 5 miljoner ton i hanterat gods. Ökningen beror till stor del på att flygbränslet, som startade hösten 2006, har gått fullt detta år, berättar Ulf Wiik, Marknadschef Gävle Hamn AB.
slut. Ännu ett rekord slogs, då antalet containrar i Gävle Hamn passerade 100.000 teus år 2007.
Axplock av effektivitets- och kvalitetshöjande åtgärder gjorda 2007, samt en del annat:
– ombyggd bangård i Fredriksskans ger effektivare växling till/från containerterminalen
– mätningsutrustning för radioaktivt kontaminerat skrot monterat i hanteringsgripar
– ytterligare ett tågsätt för flygbränslet beställt av AFAB
– Gävle Hamn utses som strategiskt viktig av regeringen, tillsammans med nio andra hamnar i Sverige
– nytt avsnitt på E4 ger Gävle Hamn motorvägförbindelse hela vägen från Stockholm
– ny ”jättekran” LHM 400 beställs och monteras på terminal Granudden innan jul
– ny affär med betongelement från Lettland startas under december 2007
– nya rederier börjar gå på Gävle Hamn under 2007, MSC
– ny affär med stålprodukter startas första kvartalet 2008 i samband med
att ytterligare ett rederi inleder trafik via Gävle Hamn
– plan för etablering av kombiterminal i Fredriksskans har framtagits och presenterats
Gävle Hamn stärker sin position bland importkunderna i framförallt Uppsala och norra Stockholm i och med den nya motorvägsförbindelse som öppnats. Tillsammans med den nya kombiterminal man planerar i norra Stockholm så kan vi nu förse hela Mälardalen med importgods via järnväg.
Under år 2008 kommer Gävle Hamns fokusering att ligga på ett antal mål i en plan som sträcker sig till år 2014. Fördjupning och breddning av inseglingsleden samt landvinningar.
Vi har det bästa geografiska läget för södra Norrland och tror på en ökning av import- och exportgods i samtliga närliggande regioner.
Nästa drömgräns 6 miljoner ton gods tar vi inom två år, vi har alla förutsättningar, avslutar Ulf
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!