Hälsingeföretagare pratar globalisering
23/8, 2007 kl. 14:10På Hudiksvalls travbana Hagmyren träffades i fredags, 17/8, drygt 60 företagare för att diskutera hur vi tillsammans kan tillvarata globaliserings fördelar i vår region.
Mötet inleddes med att Lars Beckman visade en kort film om Svenskt Näringsliv kampanj Fri Företagsamhet och lämnade sedan över ordet till landshövdingen Christer Eirefelt.
Då dagens tema var globalisering, började Christer Eirefelt med att nämna Volvo som ett exempel, eftersom inte mer än 9 länder, förutom Sverige, är inblandade i tillverkningen av en bil av modell Volvo S 40.
Christer påpekade också att det här med globalisering inte är någon nytt i vårt län utan det är en företeelse som funnits under längre tid. Ett exempel på detta är Flors Linnemanufaktur, utanför Söderhamn, som på 1700-talet var Norrlands största industri.
Det påståendet att vår industri inte tål global konkurrens dementerade landshövdingen, som absolut tror på en framtid för länets företagare. Inte minst för de tre företag som vi under mötets gång kommer att få lyssna på, sa Christer och betonade även att dessa företag ju lagt sin verksamhet i vårt län. Han fortsatta att poängtera att om vi ska få ha kvar dessa och övriga framgångsrika företag i vår region, krävs det att politikerna och kommunerna skapar goda förutsättningar för detta.
Christer Eirefelt sticker inte under stolen med att visst finns det vissa problem med globalisering i vår region, men avslutar med kommentaren;
- För export och import i vår region är möjligheterna betydligt större än problemen!
Först ut i raden av företagspresentationerna var Mats Sundin, Sunfab Hydraulik AB;
- Hur många av er har åkt skidor? Med den frågan inledde Mats Sundin, vd på Sunfab Hydraulik AB sitt anförande.
Anledningen till frågan är att Mats farfar i begynnelsen satsade på skidtillverkning. Idag, drygt 80 år senare, fokuseras tillverkning på hydrauliska pumpar och motorer. Sunfabs exportandel ligger för närvarande på 91 %, företaget finns representerade i 40 länder och omsätter 130 Mkr. Huvudkontoret ligger i Hudiksvall.
Mats Sundin berättar att det finns en del som förundras över att företaget fortfarande har kvar produktionen i Sverige och inte har några planer på att flytta utomlands.
- Vi har analyserat detta mycket noga, så att vi kan motivera valet att stanna kvar med produktionen i Hudiskvall, säger Mats. Med produktionen i Sverige kan vi erbjuda våra kunder kortare leveranstider och bättre leveranssäkerhet.
Mats Sundin definierar globalisering med orden:
_ Vi finns här, nu gäller det att detta blir en positiv kraft. Vi måste utnyttja det vi är bra på. Här i Sverige finns bra förutsättningar att driva företag.
Christina Willes, Hassela Sport & Konferens
Christina berättar att företaget, som idag omsätter 30 Mkr, är i sin linda när det gäller globalisering.
- Vi har norska ägare och ingår i en nordisk kedja. Vi finns i dag i Sverige, Norge och Danmark, men har redan börjat titta på nya marknader.
Christina berättar vidare att de nu satsar på att öka antalet skidåkardagar och på så sätt förlänga säsongen. Detta gör de genom att investera i fler och bättre snökanoner.
- Vi ska vara rädda om de svenska anläggningar som inte går att flytta på, typ Hassela Sport & Konferens. De ska få vara kvar. Däremot kan vi exportera upplevelser, avslutar Christina Willes.
Torbjörn Jonsson, Hassela Skogsprodukter AB
Hassela Skogsprodukters export ligger idag på 60 % och vi exporterar till 20 olika länder, där Finland står för den största delen, berättar Torbjörn Johansson. Fördelen för oss med att ligga i Hassela är närheten till skogen.
Företaget tillverkar HSP Gripen, hydrauliska gripar för materialhantering. Torbjörn påpekar att allt material till produkterna kommer från Sverige. Vårt företag är inte störst inom branschen men vi har det bredaste gripsortimentet, säger Torbjörn med en viss stolthet.
Vid de rundabords samtal om globalisering som sedan inleddes framkom många synpunkter, bland annat;
Anders Nordén, Nordanstigs Kommun;
Vi i vår grupp känner att samhällsdelen har en viktig roll för att företagen inte ska behöva dra iväg för att hitta kompetent personal. För att vi ska lyckas med globaliseringen på bred front måste vi lyckas med att höja utbildningsnivån.
Tommy Elofsson, Manpower, Hudiksvall;
Det är viktigt att vi ser affärsmöjligheterna i vårt län. Vi måste satsa på kompetensförsörjningen och utbildningen. Det finns dold kompetens i landet – ta tag i den.
Alf Bohlin, Nordanstigs Företagarförening;
Mera lokalt för att kunna bli bättre globalt! Nätverk är bra, vi måste dra nytta av samarbetet mellan företagen och göra gemensamma satsningar.
Mötet avslutades med att Lennart Lindström, marknadsansvarig på Hagmyrens Travbana, gav de deltagande företagarna en lektion i hur man spelar på hästar.
Ett mycket lyckat möte som skapade en positiv framåtanda!
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!