Hjulinställning som sparar dina pengar
29/9, 2008 kl. 23:59Har du kört på någon trottoarkant i sommar, eller haft guppig väg fram till sommarstugan? Nästan alla har varit med om det. Du har köpt nya däck, men inom kort är två däck mer slitna än de andra. På våra moderna bilar gäller det både fram- och bakdäck. Vanligaste orsaken är felaktig hjulinställning, säger Roger Liljebjörn, Vulcano Däck & Fälg AB på Stallgatan i Sandviken och fortsätter:
- Sådant försämrar livslängden på dina däck och höjer din bränsleförbrukning. Dessutom finns det risk för att däcken blir ojämna vilket kan ge stötar och oljud från däcken. Du bör kontrollera din hjulinställning en gång om året. Det tjänar både du och miljön på.
- Alla bilar, speciellt framhjuls- eller fyrhjulsdrivna bilar,
behöver regelbunden hjulinställning på alla fyra hjulen. Nödvändigt för att behålla de ursprungliga vägegenskaperna och minska snedslitningen av däcken
- Vi har all den tekniskt avancerade utrustningen som behövs för ett fullgott resultat.
- Om hjulinställningen är korrekt, löper alla hjulen optimalt, och det ger minsta möjliga rullfriktion. Detta i kombination med rätt lufttryck ger också lägre bränsleförbrukning!
Genom regelbundna hjulinställningar får du en garanti för att bilen uppträder stabilt - och ännu viktigare - du får du en säkrare bil.
Om bilen vibrerar i ratten, känns slingrig eller spårkänslig. Många sådana problem kan enkelt lösas med en riktig 4-hjulinställning.
Korrekta vinklar på hjulinställning hjälper fram- och bakfjädring att göra sitt jobb. Om hjulupphängningen är rätt anpassad, tas stötar från vägbanan upp effektivare och bilen blir stabilare, vilket höjer komforten och körkänslan för dig och passagerarna.
Efter reparationer av styrning eller andra framvagnsdetaljer bör man alltid utföra en hjulinställning, avslutar Roger Liljebjörn.
För mer information kontakta gärna Roger Liljebjörn och hans team roger.liljebjorn@vulcanodack.se tel 0730-462 584.
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!