Hudikföretaget KonfigDesign expanderar
5/9, 2014 kl. 10:46Vad får man om man blandar två drivna företagsledare inom it, två goda mentorer, en utmärkelse från Framgångsfabriken och en målmedveten plan? Jo, ett företag med ännu högre mål som tar steget från att vara tvåmansföretag till att anställa.
- Jag har rest mycket i jobbet och ibland visste jag inte riktigt vart jag var när jag vaknade i ett flygplan, säger han. Jag började längta efter ett mer harmoniskt liv, och så kom den här möjligheten.
Ägarna till KonfigDesign, Andreas B Hallberg och Per-Erik Eriksson, menar att Max är en del av vad de kallar ”den nya gröna vågen” som gynnar glesbygder såsom Hudiksvall där deras företag har sin bas.
- Nu slipper Max stockholmsstressen och vi får en medarbetare med helt rätt profil. Det känns spännande och roligt att vi nu anställer och kul att vi dessutom bidrar till inflyttningen i vår region, säger ägarna.
De säger att de har Framgångsfabriken att tacka för att de vågat satsa på att anställa och få företaget att växa. Framgångsfabriken är Hälsinglands Sparbanks projekt med syfte att främja tillväxt och öka sysselsättningen i landskapet. Andreas B Hallberg skickade in en intresseanmälan och KonfigDesign valdes ut att delta. Sparbanken kallade till en träff där Andreas och Per-Erik skulle presentera sitt företag.
- De skickade med en länk till Draknästet (tv-program där entreprenörer säljer sin affärsidé för investerare, reds anmärkning), och jag tänkte, hjälp, vad har du gjort Andreas? Jag blev skitsvettig, berättar Per-Erik.
Men presentationen gick bra och de märkte att projektet var väldigt seriöst. De fick två mentorer, Ulrik Jonasson på Sjölins Smide och Tomas Jonsson på HSP Gripen.
- Jämfört med tidigare mentorsprogram som jag deltagit i, har det här varit bättre, med högre krav på oss som deltar. Vi har verkligen gjort en plan som vi ska förverkliga och vi har känt att de tror på oss, inte minst genom den grundplåt på 60 000 kronor som vi fick ta emot genom projektet, säger Andreas.
KonfigDesign hjälper företag med tekniska lösningar som kapar tid i sälj- och orderprocessen. De effektiviserar rutinmässiga arbetsuppgifter så att företag får tid över till annat än administration. Företaget siktar på att i första hand etablera sig i den egna regionen men ser hela Sverige som sin marknad.
- Det är här vi själva bor och därför är det naturligt att vi vill hjälpa andra företag att utvecklas och växa här hemma, menar de. Det finns en enorm marknad för det vi arbetar med.
De följer sin plan och har målet att anställa ytterligare en person i början av nästa år.
- Så fort vi får en ny större affär anställer vi igen!
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »