”Ibland vill kunden bara veta var dukarna ska ligga”
19/10, 2011 kl. 23:59Lena Björklund, arbetade som kallskänka på krogen och var en av ”tjejerna på Flügger Färg” i Gävle innan hon vågade ta steget att starta sina drömföretag. Idag driver hon Colorama tillsammans med Anneli Berger och i&i inredning som hon är ensam ägare till.
-Jag nyper mig ofta i armen och frågar mig själv om det verkligen är sant att jag arbetar med det jag brinner för, säger hon.
Svar: Coloramas verksamhet omfattar färg, färg, massor med tapeter och även kakel och golv. Hälften av våra kunder är målare och hälften är privatpersoner. Även om vi är två delägare så är det Anneli som är butikschef och har sista ordet. Jag jobbar halvtid i butiken och resten av min tid ägnar jag åt i&i inredning.
Colorama har så mycket olika tapeter. Hur väljer ni leverantörer?
Svar: Vi har väl de flesta som man kan ha. Folk uppfattar att vi har så mycket tapeter och det tror jag beror på att vi har så dem uppsatta färgvis runt väggarna. Så har vi för att vi vet att många som kommer in i butiken är osäkra på vad de vill ha och då orkar de inte bläddra i tapetkatalogerna. Genom vår tapetuppsättning så kan kunderna se alla mönster som finns och behöver bara funderat ut vilken färg de vill ha. De flesta mönster finns nämligen i någon annan färg än den som sitter uppe. Det är viktigt för oss att se till att kunden oavsett ålder, kön och stil ska kunna hitta ”sina” tapeter.
Känner sig kunderna mer omhändertagna eftersom alla i er butik är kvinnor?
Svar: Jag vet inte om det beror på att vi alla är kvinnor eller om det är för att vi tycker att det är så roligt med färg och tapeter själva. Men jag tror att kunderna känner sig väl omhändertagna hos oss. Dessutom är vi väldigt uppdaterade eftersom vi går på kurser hela tiden. Vi kan färg helt enkelt! Men vi har fått kämpa för att bli tagna på allvar. När Anneli och jag började i färgbranschen så var det i stort sett bara vi som var kvinnor och eftersom kunderna inte trodde att vi kunde något så var det inte ovanligt att det stod 3-4 män i kö och väntade på att få hjälp av någon av våra manliga kollegor fast vi var lediga.
Berätta lite om i&i inredning!
Svar: Just nu så gör vi i princip allt känns det som. Vi ritar på ett barnrum till Ica Maxi i samarbete med Furuviksparken, som vi även gjorde djungelbussen åt, och vi har gjort ett förslag till Brynäs Hockeys nya lekrum, vi ”stagar” både nyproducerade och äldre hus och vi har fått i uppdrag att sköta hela urvalsprocessen för Brf Kobben, vi har nyss fotat klart Duros katalog. Utöver detta inreder vi också kontor och restauranger, tex Kalles bar & Grill och Helt Enkelt och det är även jättemycket besök hemma hos privata kunder som har funderingar om inredning. Idag fick vi en förfrågan om att inreda logen till 50 cent, när han kommer till Göransson Arena. Det känns verkligen häftigt och det är första gången min son blev imponerad av mitt jobb! Verksamheten är verkligen bred.
Hur går uppdragsprocessen till?
Svar: Om jag ska hjälpa en privatperson att inreda den personens hem så börjar jag med att ge kunden en bunt inredningstidningar och säger ” riv ut det du tycker är juste”. Sedan lägger vi till en färg samt några föremål personen gillar. Det kan t.ex. vara en tavla som man vill ska stå i fokus i sitt nya hem och så utgår man ifrån det. Storleken på uppdragen varierar mycket. Vissa vill blåsa ut allt medan andra vill ha hjälp med att placera dukarna på rätt ställe.
Hur började din inredningskarriär?
Svar: När jag arbetade på Flügger Färg hjälpte jag ofta mina vänner med tapetsering och sånt. Och när homestaging blev populärt i början av 2000-talet fick jag flera gånger höra att jag skulle passa som inredare. Av en händelse fick jag kontakt med en tjej i Stockholm som arbetade med just homestaging på Inne. Jag och min kompis Ullis fick komma dit och praktisera och sedan drog vi i gång verksamheten i Gävle. När vi var på Inne spelade man in Äntligen Hemma med homestaging tillsammans med Lulu Carter och eftersom vi kände till när programmet hade premiär valde vi att starta upp i samband med detta. Dessutom lyckades vi få Helene Granditsky att skriva om oss och artikeln publicerades samma dag som programmet sändes. Tyvärr var Lulu Carter jättehemsk i de första programmen så vi trodde att ingen kund skulle våga ringa oss. Men innan vi visste ordet av ringde vår första kund, mäklaren Lasse Bäckström. Så började det. Tyvärr hoppade Ullis av för att satsa på en karriär på annat håll och jag driver idag verksamheten ensam, men hon är fortfarande min bästa vän.
Berätta om Coloramas tillkomst!
Svar: Idén dök upp när vi var på en färgmässa. Vid entrén fick vi syn på en skylt där Alcro Designers gjorde reklam för sin verksamhet och jag sa – En sån där butik skulle vi ha! Väl inne på mässområdet råkade vi sedan av en slump sätta oss och vila på en bänk framför Alcro Designers monter. Jag sa ytterligare en gång till Anneli att vi borde ha en sån butik. Detta hörde Alcros högsta chef och vi fick erbjudande om att starta en butik i Gävle. Trots det riktade erbjudandet sa Anneli nej. Hon skulle bli butikschef på Flügger och hade redan sin karriär utstakad. Men redan efter en vecka eller två hade hon ändrat sig. Hon ville att vi tittade på det erbjudande vi fått igen. Efter ett år av förberedelser blev vi Alcros tredje butik i Sverige, nu tillhör vi Colorama, Sveriges största färgkedja, med fristående handlare. Det är sex år sedan nu.
Vilken stil har du hemma?
Det är skomakarens barn skulle jag vilja säga. Jag hinner aldrig göra någonting hemma mer än att byta färg på garderobsdörrarna ibland.
Vad gör dig till en bra inredare?
Jag tror att jag är ganska duktig på att lyssna av vad folk vill ha och jag har förmågan att direkt se hur det ska se ut när jag kommer in i ett rum eller hör kunden berätta om en idé. Och då kan det vara svårt att ändra på bilden så det är väl både för- och nackdelar med att ha den gåvan.
Nämn något du gjort som du är stolt över?
Svar: Jag är stolt över att jag vågat göra det jag gör. Att jag utan rädsla bara kliver på. Jag är egentligen jätteblyg men jag känner mig säker i min inredarroll och kan därför utan problem coacha och komma med tips och råd till våra kunder. Jag nyper mig ofta i armen och frågar mig själv om det verkligen är sant att jag arbetar med det jag brinner för. Och jag blir lika chockad varje gång det ringer en ny kund.
Vad tycker du om näringslivet i regionen?
Svar: När vi startade vår verksamhet fick vi supermycket hjälp av bl.a. Etablera och Arbetsförmedlingen och jag tycker att vi har ett jättebra samarbete med de företagare vi har kontakt med. Det känns som om alla vill hjälpa alla. Jag märker därför inte av det som skrivs i tidningarna om det dåliga näringslivsklimatet. Inte heller märker jag av jantelagen som sägs finnas här. Jag möter ofta människor som berömmer oss och som säger att de är glada för att det går bra för oss.
Nämn en person från regionen som har betytt extra mycket för dig?
Svar: Min kollega Anneli betyder självklart jättemycket. Hon tycker inte heller om pappersarbete men har lärt upp sig och sköter kontoret galant! Jag arbetar i butiken två till tre dagar i veckan och är då ute och inspirerar kunderna.
Berätta om din favoritplats i regionen?
Svar: Jag tycker väldigt mycket om att vara hemma eftersom jag inte är det så ofta. Jag bor ju så extremt bra på Gävle Strand. Eftersom jag gillar att åka båt är det toppen att kunna ha den på baksidan. Skogspromenader är också ett måste för att rensa och ladda batterierna.
Vad har du för framtidsplaner?
Svar: Jag är lika lycklig för varje vecka som går. Så jag hoppas därför att vi kommer att kunna jobba vidare med företagen som vi gjort hittills.
Berätta något om dig som vi inte redan vet?
Svar: Jag tror inte att det finns något att berätta, jag är helt enkelt inte så himla hemlig!
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!