Interlan levererar tjänster i molnet
15/10, 2010 kl. 13:40Sedan en tid är IT-tjänster tillhandahållna från internet, eller ”molnet” som det också populärt brukar benämnas, ett hett och intressant område. IT-konsultföretaget Interlan med verksamhet i Gävle, Bollnäs och Örnsköldsvik har varit tidigt ute med att haka på tåget, eller flyget om man så vill i detta sammanhang.
-Interlan har en lång tradition att arbeta med Microsofts produkter. Under 2010 så har Microsoft tydligt visat sin ambition om att leverera allt fler funktioner från molnet och vi på Interlan har inte varit sena att haka på. Redan om man tittar bland vår befintliga kundbas så ser vi flera potentiella kunder, stora som små, där dessa tjänster skulle passa mycket bra för deras organisation och vara kostnadseffektiva. Hos flera kunder så pågår nu förflyttning av funktioner till molnet, som helhet eller som komplement till en befintlig IT-miljö. Det senare är fullt möjligt och det är här vi som partner kan vara en bra hjälp och ge goda råd kring vilka funktioner som passar sig bäst för en förflyttning till molnet.
Microsoft har satt samman en svit av tjänster som kan sägas utgöra en grund som passar för flera företag. BPOS, Business Productivity Online Suite, innehåller mejl, kommunikationstjänster och en SharePoint-del. Kostnaden för tjänsterna debiteras per månad och utefter antalet personer som är anslutna till tjänsterna. För just denna sammansättning av tjänster ligger prisnivån på under 90 kr per användare och månad.
Anders Lundqvist berättar vidare:
-Tjänsterna är verkligen prisvärda i sig. Men framför allt så finns förtjänster för kunderna i att inte behöva ta några tillkommande kostnader för licenser och egen hårdvara. En annan bra sak är att man kan ansluta så kallade deskless konton, dvs personal som normalt inte har en personlig dator på arbetsplatsen kan ändå få en personlig mejladress. Enbart denna tjänst har även en lägre månadskostnad. Här finns det exempel på företag som faktiskt har räknat hem investeringen på att kunna skicka lönebesked via mejl istället för traditionell postgång.
En av Interlans kunder som har hakat på lösningen är Movexum. Movexum agerar som företagsinkubator och affärsutvecklare för nya och befintliga tillväxtföretag i gävleborgsregionen. Movexums VD Ulf Borbos ger sina synpunkter på tjänsterna:
-För oss är detta kanon! Movexums personal är mobil och ofta ute på fältet och så länge vi har tillgång till Internet så har vi tillgång till tjänsterna. Vi behöver inte bekymmra oss om att ha tillräcklig serverkapacitet eller att licensnivåer inte är tillräckliga i takt med att vi växer och blir fler i organisationen. En avgörande faktor för oss vid valet av tjänst var att även få en lokal partner som finns med vid införandet och för vidare support, det känns betydligt tryggare och bättre än att bara ha en support i andra änden av luren som fallet är för andra liknande tjänster.
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!