- När jag fick höra talas om Källmärkt el, fastnade jag direkt. Det här passar perfekt för oss som miljöföretag , säger Yngve Bergqvist, karismatisk vd för Sveriges mest kända turistvarumärke.

Gävle Energis marknadschef Per-Arne Vahlund slickade i sig av lovorden, blev visserligen röd om nästippen, men såg till att fräsa ut Källmärkt i två ton isblock och vips hade Gävle Energi etablerat sig norr om Polcirkeln.

Effektivare på flera håll
- Det är fantastiskt at vi från och med första februari levererar Källmärkt el till ICEHOTEL. Det är förnybar energi från enbart vind, vatten och biobränsle. Vi fann varandra direkt. Egentligen är dock det viktigaste att vi nu inleder ett långsiktigt samarbete kring energieffektiviseringar, säger Per-Arne på plats.

Så en klar och inte så kall januaridag traskade han, projektledaren Marcus Berglund och Malin Pettersson, chef för Sälj och Marknad, runt i Jukkasjärvi och tittade på lågenergilampsbehovet här, värmelösningar där och upptäckte en massa besparingspotentialer, som det heter.

Kartläggning och utbildning
- Bara att öka medveten bland personalen kommer att spara mycket. Långsiktigt är vårt mål att bli koldioxidnegativa, alltså att vi ska producera mera energi än vad vi gör av med. Här har Gävle Energi en viktig roll att fylla, säger Yngve Bergqvist.

I såna här sammanhang, lilla Gävle Energi, har hittat ett sätt att utveckla energieffektiviseringar och energilösningar, man kallar det Ecosense. Att man nu har förmånen att lanseras och använda marknadskanaler tillsammans med ett av landets mest kända varumärken gör inte saken sämre. Närmast står en energiutbildning för alla 70 heltidsanställda på programmet. Dessutom tittar man på nya energilösningar i området som sol, vind och bio.

Stort intresse för Källmärkt
- Vi har också redan fått förfrågningar från liknande företag och organisationer som gillar vår miljöprofil, säger Per-Arne.

Källmärkt har blivit ett begrepp och bli inte förvånade om det dyker upp i olika regionala och faktiskt också nu nationella och kanske internationella sammanhang.

- Reklamfilmen vi spelade in i Jukkasjärvi blev häftig, säger Malin Pettersson.

Att jobba tillsammans med ishotellet har också rönt stort intresse i fackpress. Satsningen har fått förvånansvärt stort genomslag i alltifrån hotelltidningar, via energimagasin till miljötidskrifter. Samt förstås Gestrike Magasinet.

Väl värt ett besök
När den bleka solen går ner över Torne älv tänds ljusen i och kring det fantastiska ishotellet. Har du aldrig varit där – åk dit!

När du kryper ner i gosiga sovsäcken i det designade isrummets femgradiga kyla så får du också vara lite lokalpatriotisk. Elen i läslampan kommer från Gävle Energi och är Källmärkt…

Text: Lars-Rune Ölund


Bildtexter

En häftig syn i Jukkasjärvi. Gävle Energi har inlett ett samarbete med det världsberömda ishotellet och levererar nu Källmärkt el. Isblocket väger två ton.
Foto: Lars-Rune Ölund


Malin Pettersson, chef för Sälj och Marknad på Gävle Energi sträcker ut på en av renskinnsfällarna i en av ishotellets sviter.

Nöjd marknadschef på Gävle Energi, Per-Arne Vahlund tror stenhårt på det långsiktiga samarbetet

Yngve Bergqvist, vd och grundare av ICEHOTEL gillar samarbetet med Gävle Energi.

Issviterna är individuellt utformade konstverk.