Riksdagen hade svårt att fatta beslut om anslag till järnvägen eftersom de trodde att en järnväg i Norrland inte skulle kunna bära sig ekonomiskt. Därför tyckte politikerna att banan borde vara smalspårig norr om Storvik. Om då någon sagt att banan i framtiden skulle trafikeras av upp till ett 70-tal tåg per dygn och att även dubbelspår diskuteras kan man undra vad de skulle ha sagt om det.
Till Ockelbo kom utstakning och renhuggning 1874. Stenen sprängdes och kördes fram på vintern där den bearbetades för att sitta i trummor och landfästen för broar till exempel.
Allt fyllningsmaterial måste fraktas med skottkärra (dvs. rallas) och det blev många skottkärror. Banvaktarstugor och station uppfördes. Sedan var banan var klar för trafik till Ockelbo under våren 1877 och den första stationsinspektorn var Hugo Westerdahl. För Ockelboborna öppnades världen när restiden till Gävle blev bara 2 timmar och till Stockholm endast 8 timmar.

Mer Ockelboinformation och souvenirer finner ni på:
http://www.ockelbo-collection.se