Dessutom är det viktigt att bedöma själva konstverket, med hänsyn till dess estetiska värde, dess potential för uppskattning och dess känslomässiga resonans. Det är också viktigt att förstå vad man bör och inte bör göra med konstinvesteringar, liksom strategierna för att undersöka konstinvesteringar för att säkerställa att en sund investering görs. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att konst är en unik tillgång och bör behandlas som sådan, med tålamod och hänsyn. Slutligen, även om det är viktigt att sikta på ekonomisk avkastning, är det lika viktigt att njuta av konstverket och att uppskatta dess estetiska värde, såväl som dess potential för prestige. Att investera i konst är en komplex strävan och man bör vara uppmärksam på alla faktorer innan man tar steget.
Vilken är den nuvarande statusen på konstmarknaden?
Konstmarknaden har haft en period av oöverträffad framgång 2021, med en global konstauktionsomsättning som nådde 17,08 miljarder USD, en ökning med 60 % från 2020. Detta beror delvis på den ökande populariteten för segmenten samtida konst och fotografi, som har bidragit med 17,6 % till auktionsförsäljningen för konst, jämfört med 7,9 % 2000. De dyraste partierna har varit Edward Hopper's Chair Car (1965), som såldes för 12,5 miljoner dollar och Willem de Koonings Sail Cloth, som såldes för 11,7 miljoner dollar. Dessutom gick ett verk från 1964 av Mark Rothko för 9 miljoner USD, och en Jeff Koons' Rabbit (1986) fick 91 miljoner USD. Framgången för Christie's, Sotheby's och Phillips' fotoauktioner i oktober 2005 berodde på det starka intresset för de stora efterkrigsverken. Som ett resultat av detta har segmentet blivit mycket viktigt med en årlig omsättning på 11 miljarder USD, och priserna på moderna (-21 %) och Old Master (-38 %) verk av högsta kvalitet har ökat på grund av det snävare utbudet Den kinesiska konstmarknaden är den nuvarande ledaren på marknaden för samtida konst med en topp 2014, medan Artprice-rapporten spårar utvecklingen av marknaden för samtida konst under 20 år. Art Basel och UBS halvårsöversikt "Resilience in the Dealer Sector" ger ny inblick i den globala återförsäljarsektorn under första halvåret 2021 mitt i de fortsatta utmaningarna med covid-19-pandemin. Det är tydligt att konstmarknaden är en effektiv, historisk och global marknad vars förmåga att stå emot ekonomiska och geopolitiska kriser är väl etablerad.
Hur kan man bedöma värdet av ett konstverk?
Att bedöma värdet av ett konstverk är en komplex process som kräver en kombination av objektiv information och subjektiv åsikt. Det finns inget svar på frågan om vad konstens värde är; det beror på många faktorer, som konstnärens rykte, verkets ålder, var det gjordes och hur sällsynt det är. Generellt gäller att ju mer sällsynt verket är och ju mer känd konstnären är, desto högre är värdet. Andra faktorer som marknadsförhållanden och trender, utgivningsdatum och aktuellt värde för konstverket och konstverkets skick kan också påverka det uppskattade värdet. Man kan ta några steg för att på egen hand uppskatta kostnadsnivån för ett visst konstverk, som att konsultera en expert, undersöka konstnärens rykte och konstverkets historia och överväga de material som används för att skapa konstverket I slutändan är det bästa sättet att utvärdera ett konstverk att spendera tid med det och se hur det får dig att känna. Konstens verkliga värde ligger i dess förmåga att provocera tankar och känslor, oavsett dess penningvärde. Konst är tänkt att avnjutas, och känslomässigt värde och kulturell betydelse är viktiga faktorer när man bedömer konstens värde på den flytande konstmarknaden.
Svenska konstnärer
Det går att inestera i både nu levande men även avlidna konstnärers verk. Bland etablerade svenska konstnärer kan nämnas bland annat Nathalie Djurberg, Hans Berg, Carsten Höller, Karin Mamma Andersson, Jockum Nordström, Ernst Billgren, Wilhelm von Kröckert, akvarellkonstnären Lars Lerin och naturmålaren Johan Thunberg.
Den senare senaste ser ni några exempel av här https://johanthunberg.se.
En annan lite mer chansning är ju Ockelbokonstnären Leif Formgren (1936-1998). Uppskattad för oljemålningar av både natur och stadsmiljöer och med en bakgrund som tidningstecknare gjorde han seriegrafier med vanligtvis tre olika motiv från ett 40-tal städer och orter i mellansverige. De flesta sedan länge slutsålda. Hans verk har gått att fynda till det som var inköpspris för 20-40 år sedan. Men priserna börjar nu öka då hans verk syns allt mer på egen hemsida med ateljé och sociala medier. Enligt uppgift skall hans egen biografi, som var i princip klar 1998, nu publiceras vilket också kan göra att intresset för både hans konstnärsskap och intresse för de återstående verken kan vara en riktigt spännande lottsedel. Som dessutom gör sig riktigt bra som prydnad på vilken vägg som helst förstås. För mer information se här https://leifformgren.se.
För källor se artikel här >>