Konsten att skapa ett känsloladdat varumärke
15/11, 2008 kl. 23:59Framgång hos ett ledande varumärke ligger inte enbart vid leveransen av en produkt eller tjänst som står för en exceptionell kvalité, eller att den i någon form erbjuder en innovativ lösning. Snarare tvärtom så handlar det från kundens sida om den subjektiva värderingen baserat på den upplevelse varumärket levererar. Detta sker från fall till fall helt omedvetet eller medvetet. Ett rationellt tänkande riktat mot ett erbjudande handlar från kundens perspektiv om ”Behöver jag det?”, medan det känslomässiga perspektivet handlar om ”Jag vill ha det”. Det vi ser idag utifrån den allt mer komplexa och stundtals helt hysteriska marknaden är att vi snabbt lämnar vårt rationella tänkande för att enbart gå på de emotionella delarna. Detta kan mycket enkelt förklaras genom att det blir allt svårare att konkurrera och skapa uppmärksamhet med de rationella och funktionella delarna. Särskilt med tanke på att besluten för köp baseras utifrån de känslomässiga värderingarna.
Ett känsloladdat varumärke stärker ens tillhörighet och identitet!
För att bygga ett framgångsrikt känsloladdat varumärke gentemot kund - vars avsikt är att skapa ett gott anseende och en stark lojalitetsrelation - kan du se tillvägagångssättet som olika steg på en trappa.
Första steget handlar om kännedom, som du utan några större problem, skapar genom ditt erbjudande. Kännedom är inte svårt att uppnå, vilket du kan förstärka genom att köpa olika former av marknadsaktiviteter. Det ger dock inga som helst garantier för att just ditt varumärke - tack vare ökad kännedom - skulle vara mer värt än något annat. Det misstag många varumärken gör är att många tror att det räcker med kännedom och glömmer helt bort vikten av de känslomässiga värdena. Det hela kan liknas vid när en ny relation med en affärskollega ska utvecklas. Kännedomen är det inledande samtalet där bägge parter lyssnar av för att se om det kan finnas någon gemensam affärsnytta.
Steg två handlar om att parterna förser varandra med information, som en mer kvalitetssäkrande åtgärd. Stämmer känslan överrens med den intention som finns med att vilja inleda en affärsmässig relation, då väljer man att gå vidare.
Steg tre handlar om att få respekt för den man är och för det man har att erbjuda, att man bekräftar varandra, det är något som är av relevans och som skapar ökat förtroende för att gå vidare.
Steg fyra, här inleds början av vad som kan bli en relation utifrån bägge parters vinstgivande och långsiktiga intressen, det utmynnar till vänskap. Man blir nyfiken och går vidare.
Steg fem är när det blir en relation som inte enbart bygger på de affärsmässiga värderingarna, när det finns något mer som har utvecklats, en respekt och förståelse för varandras integritet och personlighet. Det leder en att gå vidare på ett naturligt sätt.
Steg sex är stadiet som med tiden utvecklar ett emotionellt lojalitetsavtal som kan liknas vid en nära relation. Man förflyttar sig - på ett mycket självklart sätt - ett steg vidare.
Steg sju är det skede när du får varumärket att kliva allra högst upp på trappan och du har i bästa fall skapat en livslång relation. Här vill man vara kvar!
Jan Carlzon, entreprenör och affärsguru har sagt:
“Du väljer ett varumärke som Du väljer en god vän. Du möter någon,
Du erfar något, Din känsla är positiv, Du vill gå vidare i en relation.
Du har fått en vän. Över tiden ökar känslan av samhörighet.
Din relation utvecklas, alternativ väljs bort medvetet och omedvetet.
Du har fått en god vän…”
Hur mycket känsloladdat är ditt varumärke?
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!