Konsten att synas i media
30/1, 2008 kl. 11:40Mediebruset omkring oss bara ökar och ökar. På gott och ont. Nu har du chansen att lära dig att dra nytta av media i marknadsföringen av ditt företag, förening, organisation eller det projekt du driver.
Sedan början av 1990-talet driver Ulf Ivar ett medieföretag i Gävle där han förutom flitig produktion av egna texter och bilder hjälper organisationer, företag och politiker att hantera pressen på ett mer professionellt sätt.
Han arbetar fram skräddarsydda strategier åt enskilda kunder men håller också föredrag och kurser för lite större grupper i konsten att umgås med tidningar, radio och TV.
De som lyssnat på Ulf Ivar Nilsson när han berättar om sina böcker vet att han är en underhållande talare och den förmågan använder han även när han delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter från medievärlden.
– Det handlar definitivt inte om konsten att ljuga för journalister eller att försköna verkligheten om någon trodde det, förklarar han. Utan det är precis tvärt om. Jag betonar alltid hur viktigt det är i all opinionsbildning att hålla sig till sanningen och att man i alla lägen ska vara så öppen man bara kan.
– Det låter oerhört enkelt men praktiskt taget varje dag läser vi i tidningarna om företagsledare eller politiker som råkar i blåsväder sedan de trasslat in sig i lögner och halvsanningar.
För det mesta handlar det dock inte om att undvika skandaler av olika slag utan mer om hur företag och organisationer ska kunna göra sig hörda i det allt intensivare mediebruset.
Under våren arrangerar Gävleföretaget Marknadsskaparna en serie kurser med Ulf Ivar Nilsson under rubriken ”Konsten att synas i massmedia”. Under kursen går Ulf Ivar igenom hur du på bästa sätt kan utnyttja media, skriva ett effektivt pressmeddelande och kommer även med tips på hur man förebereder sig inför en intervju. Kursen kommer att hållas i Furusalen på Gävle Konstcentrum och startar i februari. För mer information besök gärna http://www.ulfivar.se eller http://www.mskaparna.se
Annika Wiberg
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!