Landstinget Gävleborg omsätter nästan 7 miljarder varav ungefärligen hälften utgör personalkostnader. 2008 hade Landstinget 6 050 anställda och den totala personalkostnaden var 3 517 miljarder kronor enligt årsredovisningen. Nästan lika mycket handlas upp från olika företag och då handlar det om tjänster, vård och varor, allt från blöjor och pennor till drift av vårdverksamhet.
Totalt köper å Landstinget vårdtjänster för ca 1 150 miljarder per år inklusive så kallade stafettläkare. Men det gäller att komma ihåg att landstinget betalar stafettläkarna bara för effektiv tid. Sammanträden, utbildning mm får de sköta på egen tid.
Landstinget Gävleborg håller på att upphandla fler tjänster på entreprenad, eventuell både kostproduktion (all patientmat som serveras inom landstinget samt personalrestaurangen) och den städrelaterade verksamheten.
Peter Hautzinger är inköpschef på Landstinget Gävleborgs inköpsavdelning och håller ordning på alla inköp.
- Men det finns förbehåll, om det visar sig att anbuden ger högre kostnader än den nuvarande interna verksamheten, då kan vi avbryta upphandlingen, säger Peter Hautzinger.
Om landstinget väljer (politiskt beslut) att entreprenadsätta kost- och städverksamheten så ska de utvalda företagen starta sin verksamhet från 1 februari, 2010. Landstinget tar in anbud för hela verksamheten inom respektive kost- och städverksamheten.
- De anställda får välja om de vill gå över till de privata företagen, så kallad verksamhetsövergång, eller om de vill stanna kvar inom landstinget, säger Peter Hautzinger.
När Coor tog över skötseln av landstingets fastigheter fick den personal som ville det börja arbeta hos Coor.
Enligt ett tidigare beslut i landstingsfullmäktige skall även driften av Bollnäs Sjukhus upphandlas.
Inköpsavdelningen undersöker just nu hur en sådan entreprenadupphandling bäst kan genomföras och om intresset finns hos externa leverantörer om ett eventuellt övertagande av Bollnäs sjukhus.
Landstinget ställer olika krav på leverantörerna beroende på vad som upphandlas. När det gäller enkla saker som pennor, skrivpapper etc. är det priset som är viktigast. Mer komplicerade varor, tjänster och vård så ställs ofta högre krav, en del av kraven kan vara:
- funktion
- pris
- kvalitet
- referenser
- miljö
- mm
De ”mjuka” bedömningsgrunderna poängsätts så att man får en möjlighet att en bredare jämförelse av anbuden.
I samband med upphandling av vård får landstingets motsvarande avdelningar inte vara med och lämna anbud. Man jämför i stället deras nuvarande kostnad med inlämnade anbud och väljer det som är förmånligast för landstinget.
Många fler företag skulle kunna vara med och lämna anbud, främst när det gäller varor och tjänster, men en uppfattning bland tänkbara leverantörer tycks tyvärr vara att många tror att det är för krångligt.
- Vi lägger ut alla upphandlingar på http://www.allego.se, säger Peter Hautzinger. Det är inte svårt att lämna anbud om intresse finns.
När något skall upphandlas kommer en beställning från den aktuella divisionen (det finns 5 st, medicin, operation, diagnostik, bkph (barn, kvinnor, psyk och habilitering) och primärvård. Man bildar en referensgrupp med representanter från den aktuella divisionen plus en upphandlare från inköpsavdelningen. Referensgruppen undersöker marknaden och ser ibland till att de aktuella företagen får demonstrera sina produkter. Tillsammans med referensgruppen gör man en kravspecifikation för det eventuella inköpet. När anbuden kommit in är det alltid minst två upphandlare närvarande som registrerar alla handlingar. Om det är känsliga upphandlingar så går det att bjuda in en oberoende kontrollant vid anbudsöppningen och då kontaktas Handelskammaren.
Om en leverantör tro sig ha en unik produkt, som kan vara till nytta för landstinget, skall man kontakta Peter Hautzinger för att boka tid för en demonstration.
Företagen i Gästrikland rekommenderas att kolla möjligheterna att bli leverantörer till Landstinget Gävleborg!
Landstinget skulle inte klara sin verksamhet en dag utan sina underleverantörer!

Faktaruta
Totalt köper Landstinget Gävleborg varor, tjänster och vård för över tre miljarder per år. 2008 var inköpen totalt 3 326 miljarder. Samtliga följande cirka siffror härrör från 2008:
• 981 miljoner
- regional vård 493 Mkr (vård på andra sjukhus mm.)
- externa vårdgivare, 270 Mkr, (hälsocentraler, privatläkare, sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater mm.)
- tandvård 158 Mkr (fördelat på landstingsägda Folktandvården och privata tandläkare)
- sjukresor 60 Mkr (resor bland annat i samband med regionvård)
• 800 miljoner - inköp av läkemedel
• 120 miljoner - sjukvårdsrelaterad förbrukningsmaterial (avtal med OneMed)
• 85 miljoner - medicinteknisk utrustning (ultraljud, röntgenapparater mm)
• 80 miljoner - hjälpmedel (hörapparater, rullstolar, proteser, peruker, inplantat mm) varav diabetesstickor för 24 miljoner under 2008, ny upphandling av diabetesstickor gjordes hösten 2008, som resulterade i en kostnadssänkning på ca: 10 Mkr/ år, från 1 april 2009
• 200 miljoner - utveckling och underhåll av fastigheter mm. (utförs på entreprenad av Coor Service Management)
• 173 miljoner - inhyrd vårdpersonal (främst läkare)
• 100 miljoner - administrativa konsulter (IT, bemanning, ekonomi mm)
• 100 miljoner - kommunikationsteknik (telefon, datatrafik, IT mm)
• 85 miljoner - patienttransporter
• 60 miljoner - energiförsörjning (el, gas, fjärrvärme mm)
• 60 miljoner - bankservice, försäkringslösningar mm
• 60 miljoner – bevakning, säkerhet, konferensservice, kontorsservice mm
• 30 miljoner - personlig utrustning (kläder för både personal och patienter mm)
• 30 miljoner - vagnparken (totalt ca 350 bilar, som används av landstingets personal för att bedriva vård utanför sjukhusområdena, främst av Primärvården)
• 25 miljoner – logistiktjänster (flyttning, bud, packning mm)
• 12 miljoner – förbrukningsmaterial (skrivpapper, pennor, kemisktekniska produkter mm)
• 14 miljoner – intern och extern information (annonser, utskick, utställningar, broschyrer mm)
• 9 miljoner – tolktjänster
• 8 miljoner – kontorsinventarier