- Det är ju också en ekonomisk fråga, eftersom ett korrekt behandlat däck alltid håller längst. Både när det gäller balansering, korrigering, riktning, montage, eventuell reparation och inte minst förvaring! Säger Roger Liljebjörn, platschef på Vulcano Däck och Fälg AB i Sandviken och Hofors.
- Ta exempelvis ett helt vanligt däck säg till en Toyota. Om det behöver lagas, så är både reparationsmaterialet och den använda metoden grundläggande för ett gott resultat.
- Värme är ju däckets fiende nummer ett, och ett felaktigt material, en dålig fogning eller ett felaktigt tillvägagångssätt gör att det bildas värme som bryter ned däcket. I värsta fall kan däcket explodera.

- Däck kräver kvalificerad kunskap. Därför trimmas våra tekniker på tyska
Continova Däckreparationsskola, och de måste vara diplomerade däcktekniker innan de får arbeta självständigt i våra verkstäder, förklarar Roger, som själv har 15 års erfarenhet inom däckbranschen.

- Det är också ett stort ansvar, inte minst för kundens säkerhet och ekonomi. Satsar man på en fullgod omgång sommar- och vinterdäck hos oss, så ser vi också till att man har glädje av satsningen under lång tid.
- Av den anledningen har vi nu också ett däckhotell med optimal förvaring, service och konditionstest av kundernas däck.

Förutom att vi arbetar för privatbilister, så har vi också service för bussar, lastbilar, skogs- och lastmaskiner och då kan det vara fråga om hjul som är 2 – 2.5 m i diameter! Avslutar Roger Liljebjörn.

För mer information kontakta gärna
Roger Liljebjörn
026-253542
roger.liljebjorn@vulcanodack.se