Både damerna och herrarna har etablerat sej på den internationella fotbollsscenen. Tiden talar för ”soccer” i USA även om det är långt kvar till det man kallar dom stora tre, Amerikansk fotbollens NFL, Basebollens MLB och Hockeyns NHL.

Det relativa ointresset för herrfotboll i USA beror helt enkelt på att världens bästa fotboll inte spelas i Nordamerika utan på helt andra håll i världen. Världens bästa baseboll,football och basket i spelas i USA vilket gör publiken mer intresserade av det än av herrfotboll.

Damfotbollen däremot har haft stor genomslagskraft med över 40 miljoner TV-tittare vid när damerna vann VM-guld på hemmaplan 1999.

Just TV har sedan 1950-talet genom frikostiga sändningsavtal dikterat tävlingsidrottens ekonomi i USA. Soccer, eller vanlig fotboll har med sina oavbrutna 2 x 45 minuters spel ett handikapp mot andra TV-sporter när det gäller återkommande reklamavbrott.

Kommersiell TV lever på antalet tittare som lockar annonsörer. Finns det inte plats för annonsörerna att annonsera så finns heller inget intresse att göra kommersiell TV. På så vis har amerikanarna aldrig fått rätt möjlighet att bekanta sej tillräckligt med Fotboll.

I Europa har reklamfri TV under flera år, varit den dominerande modellen, vilket också främjat fotbollen.


Svensk Idrottsforskning:
Peter Dahlén Instutitionen för information och mediavetenskap i Bergen

All Sport och Idrott
http://www.sportidrott.se