Loggor, avatarer och deras påverkan för varumärket
1/8, 2017 kl. 16:22Vi kan idag se en stor grupp nystartade företag. Idag tillsammans med internet så känns allting så mycket enklare än förr i världen. Att gå utanför mönstret och bygga upp en egen väg kan kännas otroligt spännande, men det kan också tyckas kännas obehagligt.
7-Eleven, ett varumärke vi väl känner till. Det grundades av John Jefferson Green. Han jobbade med att sälja bröd, mjölk och ägg i ett företag som han sedan köpte till sig själv. Företaget gick i konkurs, men John tog emot sitt fall och provade att byta namnet på företaget till 7-Eleven och gav det en stilren logga. Denna lilla förändring hjälpe att väcka liv i verksamheten och har stått på sig sedan dess. Enkelt betyder inte alltid att det är simpelt. Att skapa något som är enkelt att förstå är inte alltid enkelt att skapa, men det har sitt värde. Ju enklare något är att förstå, desto fler kommer då att förstå, vilket i sin tur gör att din marknadsföring mer självgående.
Levi’s, ett annat välkänt företag har lagt sin grund med annan en teknik. Deras ursprungliga logga är två hästar som försöker dra itu ett par av deras jeans. Denna logga ska visa på hur starka och tåliga deras byxor är. Från dess har de alltid fokuserat på att deras byxor ska vara starka, vilket också styrker deras varumärke. Levi’s har inte sprungit igång deras företag, det har byggts upp steg för steg och kan därför tryggt stå på marknaden idag. Vi hör sällan någon ifrågasätta på om Levi’s kommer finnas kvar nästa säsong, det anses självklart att varumärket består.
Ferrari, ett annat varumärke med häst som logga. Här ska hästen igen visa på styrka och kraft. Denna logga har kommit fram i ett samarbete, från en intressant historia. Den svarta hästen satt på ett stridsflygplan tillhörande Francesco Baracca. Enrico Baracca, Francescos pappa och Paulina, hans mor kom till Ferrari en dag och sa till honom att han borde sätta samma häst på hans bilar, vilket skulle bringa honom och bilarna lycka och tur. Hästen var och är än idag svart på en gul bakgrund. Formen har blygsamt förändrats genom åren men sitter likväl alltid ståtligt placerad på alla Ferraris bilar. Med tiden har denna lilla lyckoamulett stått sig att bli Ferraris igenkända logga världen över.
Andra lyckoamuletter finner vi i lite mer nutid hos alla internet casinon. De vill alla ha sin logga igenkänd och visa vad just deras casino står för. Mr Green har med sin logga en stilig man klädd i grönt. Han har en tjusig hatt och lever ett lyckosamt i lyx. Loggan ska visa mannen som alla vill vara och hur fantastiskt det är att spela hos just dem. LeoVegas har ett lejon som visar på mästerlighet och ståtlighet. Allt för att skapa den rätta känslan som ska passa just dig som besöker. NinjaCasino har tänkt ut sin logga och deras namn för att visa på hur deras casino fungerar. Är du nyfiken på hur loggan ser ut så hittar du den längst upp till höger på deras hemsida, http://www.ninja-casino.com/. Här kan du spela anonymt och snabbt utan att registrera dina uppgifter, precis som en Ninja, vilket är deras nisch som de hoppas bli igenkända för. Vi ser på gamla och nya loggor och väntar än vad komma skall hos nystartarna. En logga, eller ett bra namn kan betyda mycket för ett företag om den används på rätt sätt. Värt att ha i åtanke.
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »