I ditt arbete med att utveckla företag och enskilda individer till en ökad prestation, vilka är det specifika delar du ser över först?
-Det första jag gör är att se över den ekonomiska situationen (det ekonomiska bokslutet), sedan kollar jag hur relationen är till kunderna (kundbokslutet), efter det så lägger jag ner väldigt mycket tid på att inventera personalen. Hur har man det? Hur har man haft det? Vad vill man? Efter det så har jag fått en bild av företaget och kan starta en positiv process. Där personalens bokslut är det mest intressanta.

Hur ser din värdegrundsfilosofi ut, som du förankrar till personalen, när du tar dig an ett uppdrag som bygger på att stärka och utveckla ett företags varumärke?
-För mig är det viktigt att alla måste få känna sig delaktiga och betydelsefulla. Alla som jobbar på en arbetsplats måste få ha ett egenvärde, oavsett titel så ska alla känna sig behövda. Det är också viktigt i min ledarfilosofi att jag finns till hands och lever som jag lär. Eftersom service är så otroligt viktigt i vår bransch så är det ju centralt att personalen mår bra och får utvecklas i positiv anda. Sedan är det ju viktigt att företaget positionerar sig. Vilka egenskaper har vi? Fördelar? Värde? Personligheter? Varumärkeslöfte?

Hur ser du på varumärket ur ett arbetsgivarperspektiv och hur arbetar du med det internt gentemot din personal?
-Jag utgår alltid från ett mänskligt perspektiv. Där några ingredienser är väldigt nödvändiga. Jag vill ju att medarbetarna ska vara nyfikna, skratta mycket, komma med många galna idéer. De personligheter som vi vill att personalen ska ha för att jobba hos oss är: Personlig, busig, modig, jordnära och nyfiken. När vi har identifierat oss så är det viktigt att se vilken position vi ska ta. Vi vill ju inte bara vara ett hotell utan vi ser oss mera som en kreativ mötesplats där många avgörande beslut kommer att fattas.

Vad står ett varumärke för dig?
-Väldigt mycket, jag har alltid varit fascinerad av varumärken och vad de står för. Det är häftigt med Google som på drygt 10 år har blivit världens högst värderade varumärke. Kreativitet och nyfikenhet kommer att vara avgörande för att lyckas i framtiden. I den ”djungel” av företag som finns idag så är det ju extremt viktigt att sticka ut.

Du har skapat en uppskattad ordlek av din titel som VD, där verkställande direktör har blivit verkställande drömmare, kan du förklara lite mer om det?
-Det är viktigt att ”huvudledaren” på ett företag besitter nyfikenhet och kreativitet, och att den kan delegera väldigt mycket av det administrativa arbetet. Den moderna ledaren måste brinna för att utveckla individerna och trendspana, vad händer härnäst? Vad gör de bästa? Det är frågor som måste vara centrala i ett modernt ledarskap – Det är verkställande drömmare.

Ola Berggren, en varumärkt ledare…!