MIX-dagen 2017
23/2, 2017 kl. 23:15Marknadsföreningen MIX ordnar varje år en MIX-dag för medlemmar och intresserade och i år den 23 februari på Winns Konferenscenter. En laddad eftermiddag med flera intressanta föredragshållare. Årets Marknadskampanj tilldelades Gefleortens Mejeriförening och till Årets Marknadsförare utsågs Marita Söderström och Emil Eriksson för deras arbete med ”Med kärlek från Hofors” som samlat in 1,2 miljoner kronor för att hjälpa barn i krigszoner att få gå i skola.
Marknadsföringens framtid
Fredrik Hallberg är en av Sveriges mest seniora kommunikationsstrateger med digital bakgrund och han har i mer än 20 år varit verksam på några av landets största mediebyråer. han har en forskarbakgrund och är en frekvent anlitad och omtyckt talare på många publika seminarier. Fredrik arbetar idag som managementkonsult på Kapero.
– Ryktet om print är på väg att dö är överdrivet och sociala mediers betydelse är övervärderat, sa
Pepsicola satsade 20 miljoner dollar på en kampanj (2010), Pepsi Refresh Project, för locka folk till sin hemsida för att rösta samt att få fler till sina sociala medier. Man fick 60.000 nya följare på Twitter och 3,5 miljoner på Facebook och 80 miljoner röster. Men försäljningen minskade med 500 miljoner dollar, eller 10 procent.
Idag ökar Procter & Gamble budgeten för TV-reklam och Snapschat satsar på utomhusreklam för att locka nya kundgrupper. ”On line marketing is killing brands softly”.
Fredrik Hallberg visade att 90 procent av Coca Colas kunder köper någon av deras produkter bara en gång om året! De engagerade kunderna utgör bara en (1) procent av kunderna!
– Man måste satsa mer marknadsföring på sällanköpsgruppen eftersom den har störst potential, sa Fredrik Hallberg. Man borde satsa på att få fler att överväga att köpa oftare.
När det gäller bilmarknaden är vi mer rigida, de flesta funderar på att välja ett av två bilmärken när det är dags för ny bil. Ett av märkena är den man kör… Trots att det finns cirka 60 bilmärken i Europa!
Fredrik Hallbergs slideshow: https://www.slideshare.net/ironheart25/future-of-marketing-av-fredrik-hallberg
Vasaloppet
Jon Svensson, marknadschef, berättade om Vasaloppets effektiva marknadsföring. Med en budget på bara några 100.000 kr har de på några år växt till en av världens ledande idrottsarrangör med sina 99.000 anmälda deltagare 2016, både sommar och vinter. Vasaloppet är en ideell verksamhet som ägs av IFK Mora och Sälens IF. varenda krona som inte används för att köpa blåbärssoppa, preparera spår, ordna transporter och utveckla arrangemangen går rakt tillbaka till idrotten.
Mer info: http://www.vasaloppet.se
Skulle du köpa dig själv?
Angela Ahola är doktor i psykologi och är specialiserad på psykologin bakom det första intrycket, stereotyper, juridiska bedömningar och ickeverbal kommunikation.
• Varför gillar vi vissa personer?
• Hur kan vi påverka andras inställning till oss?
• Hur kan vi reparera ett dåligt intryck?
När man möter en människa gången tar det en tiondels sekund för att skapa det första intrycket av den personen. Andra faktorer som skapar bra första intryck:
• Handslag och ögonkontakt
• Visat intresse och närvaro
• Medvetenhet och kroppsspråk
Bär man glasögon uppfattas man till exempel som mer intelligent och pålitlig men inte så atletisk, humoristisk eller attraktiv.
Mer info: http://www.angelaahola.com
Kreativitet och inspiration
Teo Härén, författare och kreativitetsexpert, föreläste om kreativitet och inspiration, två helt avgörande faktorer i företagets framgång samt hur man kan förbättra sin kreativitet.
Man ska ta med saker man kreerat och problemlösningar man gjort i sitt CV, CCV (Creative Curriculum Vitae)!
Mer info: http://teoharen.se
Dessutom hade MIC ordnat en miniutställning där medlemmar visade upp sina företag och där alla kunde mingla runt och göra affärer.
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!