Något för en grupp idérika, innovativa medelstora företag, fortsättning
4/6, 2016 kl. 21:55Volvo Cars vill fortsätta att växa, och måste därför matcha sina större konkurrenter genom att producera personvagnar som ger bilkunderna mervärden inom bland annat säkerhet, kvalitet, hållbarhet, autonoumus drive, electrification, connectivity och mycket annat.
Man vill därför samarbeta med grupper av kunniga, idérika och innovativa medelstora företag, som helst skall ligga i Sverige.
Och så här är tankegången:
Sedan fem år tillbaka ingår Volvo Cars i en företagsgrupp där Mr. Li Shufu är huvudägare. Han sägs vara en av Kinas rikaste män. Så länge Volvo Cars visar framfötterna, och det gör de(!), så finns det pengar, mycket pengar!
Man har lyckats öka sina marknadsandelar rejält, och då särskilt i Sverige, där man har nästan 21 % av marknaden för nya personvagnar.
För att nu på allvar kunna ta upp kampen med t. ex. Mercedes och BMW, måste man erbjuda kunderna bättre bilar än dessa.
Detta är idag inte möjligt, eftersom de ledande konkurrenterna i vissa fall har klausuler i sina avtal, som innebär att Volvo Cars inte får tillgång till de senaste och nyaste komponenterna och delsystemen förrän i vissa fall först två modellår senare.
SYFTE
Därför har Volvo Cars planer på, att söka sig utanför sitt ordinarie leverantörsnät. Och då vill man samarbeta med grupper av kunniga, idérika och innovativa medelstora företag, som helst skall ligga i Sverige.
Därför tror jag, att det finns en viss sannolikhet, för att kunna åstadkomma ett gott samarbete från och med prototyputveckling och över till serieleveranser.
Volvo Cars kan sätta in sina egna produktionstekniker och svara för verktygsframtagning. Verktyg, jiggar och fixturer kan Volvo eventuellt bekosta och äga.
Leveranser av direkt material (komponenter och delsystem) till fabrikerna i Sverige, Belgien, USA(år 2018) och Kina kan ske via Volvos egen transport- och logistikorganisation eller via t. ex. DB Schenker, som kan tillhandahålla kompletta logistiklösningar.
RESULTAT
En sådan leverantörsgrupp inom vår region, tror jag, kan innehålla specialistkompetens inom mekanik, elektronik, IT, bearbetning, ytbehandling, lackering samt delmontage och ha möjligheter att inom ett par år kunna tillverka och leverera komponenter och delsystem.
Den här artikeln, liksom min tidigare skrivelse, har gått ut till ett fåtal av våra kunder, som jag bedömer kan komma ifråga.
Mera information för ditt ställningstagande om medverkan, när vi pratas vid.
Era förslag och idéer är välkomna omgående. Vi hörs inom kort!
Till slut något om Volvo Cars inköpsorganisation:
Inköpsorganisationen för direkt material består av 130 personer, med olika sektioner för var och en av bilens delar.
Leverantörsnätet utgörs av ca 500 OEM leverantörer så kallade Parents, typ Bosch, Autoliv m fl, och som levererar från ca 1 200 supplier sites.
35 % av direkt material köps från så kallade emerging countries dvs med löner under 7 USD/timme.
Det sker ett intimt samarbete med OEM leverantörerna och deras sub suppliers inom utveckling, design, material, produktionsteknik och logistik.
Detta samarbete har visat sig framgångsrikt, och under 2014 lyckades man reducera landed cost on current lines med 4,3 % rakt över i medeltal. Har själv upplevt en sådan cost reduction med hela 40 % vid ett tillfälle i en bearbetning!
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!