Stadsbussarna i Östersund startades 2001 av Orusttrafiken och KR-trafik i Jämtland för att lämna anbud på kollektivtrafiken i Östersund. Man vann upphandlingen och har sedan dess kört bussarna så utmärkt att man i senaste kundundersökningen hade 72 procent nöjda kunder, att jämföras med Gävles 55 procent. Det finns alltså potential för att vi i Gävle också skall kunna bli nöjdare.
Stadsbussarnas nuvarande VD Mikael Bernervall och några medarbetare tillbringade några veckor i Gävle i mitten av februari för att anställa personal. Man räknar med att anställa 110 – 115 personer plus administration och det är över 240 personer som sökt jobben.
Varje anställningsintervju tar en timme och man kör tre intervjuer samtidigt för att kunna hinna med. De som intervjuar är dels egen personal, varav en busschaufför i varje grupp, och dels en professionell rekryterare från Manpower.
- Det är viktigt att vi får rätt personer, säger Mikael Bernervall. I samband med att vi informerade Swebus personal poängterade jag att vi inte rekryterar busschaufförer utan vi rekryterar servicepersonal som har busskörkort. Om man inte är intresserad av service, sök inte jobb hos oss!
Vilka andra förändringar planerar ni att göra?
- Det Gävleborna kommer att märka allra mest är att våra bussar blir betydligt gulare, säger Mikael Bernervall. Vår erfarenhet från Östersund visar att de gula bussarna blir ett starkt och tydligt inslag i trafiken.
Andra nyheter som borde kunna uppskattas: alkolås i alla bussar och betalning med kreditkort. I Östersund får man betala ett tillägg på 4 kronor om man betalar kontant! Kontanthanteringen har minskat betydligt sedan kortbetalning infördes för något år sedan.
- I Östersund har vi inte infört SMS-biljetter, säger Mikael Bernervall. Kreditkorten fungerar mycket bättre och är enklare för kunderna, men i Gävle blir SMS-biljetterna kvar.
Stadsbussarna i Gävle har köpt in flera ledbussar för linjer med många passagerare och i övrigt blir bussar mindre än idag, 12 m långa.
Hur har upphandlingen fungerat?
- X-trafik har gjort en bra upphandling och politikerna i Tekniska Nämnden i Gävle har tagit ett tufft beslut som innebär att vi kör så kallat nettoavtal, vilket innebär att det är biljetterna som skall betala vårt jobb till största delen, säger Mikael Bernervall.
Den 12 juni kör Swebus lokalbussarna i Gävle som vanligt, men den 13 juni får Gävleborna vara beredda på att det kommer en gul lokalbuss!
- Vi arbetar hårt för att allt skall vara klart till den 13 juni, säger Mikael Bernervall. Men jag hoppas att Gävleborna har tålamod i samband med skiftet för det kommer säkert att hända oförutsedda saker!
Stadsbussarna i Gävle kommer att ledas helt och hållet från kontoret i Gävle. Den som blir ansvarig för verksamheten får stor frihet att planera och leda arbetet.
- Det är ju personalen i Gävle som kommer att ha den bästa kunskapen om de lokala förhållandena, säger Mikael Bernervall. Min del i det hela är att se till att de får rätt förutsättningar för att kunna öka andelen nöjda busskunder i Gävle till minst i nivå med Östersund!
I den politiska debatten finns det en del som anser att företag inte skall få göra vinst på verksamhet som finansieras med skattemedel. Hur ser Mikael Bernervall på det?
- Vinsten är en förutsättning för att vi skall kunna bedriva en verksamhet med hög kvalitet, säger Mikael. Det går heller inte att budgetera för ett nollresultat eftersom det alltid finns en risk att det blir minus.
- Bra människor söker sig till branscher där det går att göra vinst och det gäller både investerare och personal, fortsätter Mikael Bernervall.
Det är fortfarande inte klart var Stadsbussarnas verkstad och depå skall ligga, men man räknar med att det skall bli klart snart. Trafiken med de gula stadsbussarna kommer i vilket fall att starta den 13 juni!
Lars Björling från X-trafik och en delegation från Tekniska Kontoret i Gävle har besökt flera städer för att se hur lokaltrafiken fungerar på olika ställen. Man besökte också Östersund och där har man haft nettotrafik sedan 2001.
- Valet av Stadsbussarna var lätt eftersom deras anbud var lägst, 2,4 % lägre än tidigare avtal trots en högre standard på bussarna med bland annat klimatanläggningar , säger Lars Björling. Dessutom ingick 15 bussar med gasmotor i upphandlingen.
På X-trafik kommer att införa en del av Stadsbussarnas idéer även i övriga länet som kortbetalning mm.
- Det här är en jättespännande utmaning och en milstolpe i och med det delegerade ansvaret för trafiken, avslutar Lars Björling. Vi har förväntningar att kundnöjdheten skall förbättras till kanske i nivå med Östersunds 72 procent.
Stadsbussarna satsar ordentligt på det nya uppdraget och man kommer att flytta huvudkontoret till Gävle eftersom verksamheten blir störst här. Ny VD för företaget blir Jürgen Lorenz, för närvarande affärsområdeschef företag på Länsförsäkringar i Gävle.
- Det är ett intressant företag och jag ser fram emot att få vara med och utveckla verksamheten, säger Jürgen Lorenz, som tillträder i slutet av maj.
- Det skall bli riktigt spännande att få samarbeta med mina nya medarbetare och att utveckla kollektivtrafiken i Gävle, avslutar Jürgen Lorenz.

Faktaruta
Stadsbussarna i Östersund ägs idag av KR Trafik i Östersund, ett av Sveriges största bussföretag, och Orusttrafiken, som i sin tur ägs av statliga norska Nettbuss.
Stadsbussarna Gävle skall köra lokaltrafiken i Gävle från den 13 juni 2010.
Mer info: http://www.stadsbussarna.se