Det har krävts mycket utvecklingsarbete för att ersätta den tidigare succémodellen Hyundai Tucson. Helt nya ix35 har konstruerats i och för Europa och den produceras också här i Slovakien.
Hyundai ix35 visades för första gången på bilsalongen i Frankfurt i höstas och möttes av mycket stort intresse. Hyundai arbetar kontinuerligt på att förbättra kvaliteten på produkterna, vilket under senare år väckt stor uppmärksamhet. Det har också resulterat i att Hyundai ix35 kan lanseras med fem års nybilsgaranti, utöver ett sedan tidigare kraftfullt garantiprogram.
Nya ix35 är en bilmodell som talar till såväl ”gamla” som nya Hyundai kunder och lever upp till vad europeiska bilköpare kräver. ix35 har blivit ännu mer stilren än föregångaren, fått bättre utrymmen, högre utrustningsnivå och helt nya drivlinor. Hyundai ix35 är längre, bredare och lägre än företrädaren. Den är 4 410 mm lång (+85 mm), 1 820 mm bred (+20 mm) och 1 670 mm hög (-60 mm) och hjulbasen har ökats med 10 mm till 2 640 mm.
Hyundai räknar med att Europa-marknaden för SUV- och crossovermodeller i C-segmentet kommer att öka med ungefär 10 % årligen de kommande fem åren, eftersom bilköparna idag söker praktiska bilar som passar för såväl arbete, familj och fritid.
Under de senaste tio åren har Hyundai nått en femteplats i det här segmentet i Europa. År 2000 hade den sydkoreanska tillverkaren 5,6 % av den marknaden i och med lanseringen av Santa Fe. Bara två år senare stod Hyundai för hela 18 % av SUV-segmentet!
Föregångaren till ix35, Tucson, har sedan lanseringen 2004 funnits på tio-i-topp-listan. Bästa försäljningsnoteringen i Europa var 63 000 bilar och en marknadsandel på 20 % under 2005. Även i Sverige blev Tucson snabbt populär, närmare 5000 bilar har sålts och marknadsandelen i segmentet under åren 2005-2006 var 10 %. Hyundais omfattande kunskaper om och erfarenheter av denna biltyp har man utnyttjat i nya ix35 som utvecklats för att möta kundernas krav och önskemål. Efterfrågan på SUV- och crossover-modeller har förändrats under senare år, från stora till lite mindre bilar men fortfarande rymliga och effektiva samt betydligt bränslesnålare och snällare mot både miljö och plånbok.
Drivlinor
Hyundai ix35 kommer med en bensin- och två dieselmotorer i både fram- och fyrhjulsdrivet utförande. Den fyrcylindriga bensinmotorn är på 2 liter, ger en maxeffekt på 163 hk och ett maximalt vridmoment på 194 Nm vid 4 600 varv per minut och driver via en femväxlad manuell låda alternativt en helt ny 6-växlad automat. Turbodieseln 2.0 CRDi-R är också fyrcylindrig med cylindervolymen 2 liter. Den finns med två effektuttag, 136 hk/320 Nm för framhjulsdrivna versionen och 184 hk/383 Nm med fyrhjulsdrift. I båda versionerna nås maxmomentet vid 1 800 varv/min. Med framhjulsdrift har den en manuell sexväxlad låda, till de fyrhjulsdrivna versionerna finns även en 6-växlad automat.
Chassi och säkerhet
Hyundai ix35 har skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare både fram och bak. Fram är hjulupphängningen av McPherson-typ, bak hålls hjulen på plats av en multilänkaxel. Kuggstångsstyrningen har elservo och bromsarna – skivor både fram (ventilerade) och bak – är låsningsfria (ABS) och har elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och panikbromsassistans (BAS). Antisladdsystem (ESP), antispinn (TCS), backstartassistans (HAC) och hastighetsreglering i utförslut (DBC) ingår också i den digra listan över säkerhetsutrustning, inklusive en vältningssensor som utlöser sidokrockkuddar, krockgardiner och bältesförsträckare i händelse av en vältningsolycka. Vidare har ix35 bromsljus med panikfunktion, aktiva nackskydd, bältespåminnare och säkerhetsfunktion för sidorutornas elhissar.
- Extremt spännande design och en modern bil som är helt nyutvecklad, säger Christer Dahlbom, Bilvaruhuset Dahlboms Bil. Hyundai är duktiga på att bygga bilar med hög kvalitet och ix35 kommer med säkerhet att attrahera många människor!