- Detta är den snabbaste Volvo jag någonsin kört, säger föraren Robert Dahlgren.

Det mest kännetecknande draget för den nya bilen är fronten. Precis som på standardbilen är den längre, lägre, bredare och mycket mera aggressiv. Framförallt ger den ett högre marktryck fram och förbättrar luftflödet runt hela bilen.

- Vi har jobbat väldigt hårt på att dra maximal nytta av C30-modellens face-lift . Det har blivit många timmar i Volvos vindtunnel, säger Jan Andersson, Teknisk Chef för Volvoteamet Polestar.

3 000 testkilometer
Volvo och Polestar var snabbast på alla kval och vann hälften av alla race under 2009. Nyckeln till framgången var ett gediget program med försäsongstester. Inför 2010 intensifierades testprogrammet ytterligare och teamet har nu klockat nära 3 000 testkilometer med den nya bilen, att jämföras med de 150 kilometer som en förare kör totalt under en normal STCC helg.

- Vi har sett över alla aspekter på bilen - framvagn, bakvagn, motor och aerodynamik. Vi vill vara få ett kvitto på alla förbättringar och bekräfta tillförlitligheten på alla nya och omarbetade komponenter, säger Christian Dahl, teamchef för Volvoteamet Polestar.

Förlängt samarbete
Volvo förlängde nyligen samarbetet med Polestar genom 2012 års säsong där Polestar får fortsatt förtroende som Volvos officiella partner i att utveckla och driva Volvos officiella bilar i STCC. Nu väntar närmast 18 nya stenhårda race om 450 poäng men Volvo Personvagnars motorsportchef, Derek Crabb, anser att segern är redan i hamn.

- 2007 bevisade vi tillsammans att en tävlingsbil kan vinna race med ett grönare bränsle när vi som första märke valde att byta ut bensin mot bio-etanol. Året därpå att den snabbaste tävlingsbilen inte kommer i en låda från vare sig Tyskland eller England och förra året att vår gröna DRIVe teknik kunde slå allt på banan. Alla medarbetare och Volvos och Polestars anhängare har idag ett bevis på att vi vågar och kan. Detta är viktigare än poäng.

Se film på YouTube

http://www.youtube.com/watch?v=OMcbBHcpSM0