Firandet under juni var startskottet på den långsiktiga marknadsföringen av Ockelbo med grannkommuner. Fortsättning följer. Med unika erfarenheter och nyvunnen kunskap kring en uppmärksamhet som är svårt att finna någon jämförelse till, läggs nu planerna för ytterligare drygt två års satsning. Nu vet vi att besöksnäringen, föreningslivet och kommunen tillsammans kan genomföra stora arrangemang. Detta vill vi ta vara på när vi bestämmer oss för hur Ockelbo skall fortsätta att lyfta kommunen med grannar, säger Lars Sjödin, kommunchef i Ockelbo. Inför firandet har det varit många möten lokalt och regionalt som givit nya kontaktvägar och nya nätverkskombinationer. Detta vill vi också fortsätta med när turistdestinationen Ockelbo med grannar utvecklas. Strategier och vad som skall göras vill vi vara klara med före årsskiftet, fortsätter Lars.


Från Ockelbo kommun sammanställning av projektet ”Ockelbo med grannar” första halvår finns följande fakta:

Statitisk januari – juni 2010
Webplatsen ockelbo.se – enligt Google Analytics
54 101 besök varav 24 325 unika besökare med genomsnittlig tid på webbplatsen; 3 min
Media i svensk press – enligt Infopaq
2 253 artiklar i svensk press, varav 862 är i tryckt media 1 391 är i webb och blogg.

10 möten arrangerade av projektet under januari – juni 2010 med företagare, föreningsliv, allmänhet
Gemensamt deltagande på turistmässan TUR i Göteborg tillsammans med hela länet – för första gången på 15 år.
Världens minsta IKEA etablerar sig i Ockelbo under fyra dagar.

Statistik 19 juni
Antal besökare i Ockelbo 19 juni uppskattas till 12 000. (En fördubbling av invånarna i Ockelbo.)
På förmiddagen kom ca 3 000 personer och lyssnade till Ring så spelar vi och deltog på Melodikrysset.
Kyrkan var fullsatt med drygt 600 personer
Under eftermiddagen och kvällen (Ale Möller med gäster, Vigseln, Artistgalan) uppskattningsvis 7 000 i publiken.
Dansen ”på Plan” var sultsålt på 2 000 biljetter.

Besök på Turistbyrå
Maj - aug 2009: 917 st (varav 59 utländska)
Maj - aug 2010: 2616 st (varav 221 utländska)
Vanligaste frågan:
Vid besök : Var ligger WIJ Trädgårdar?

Telefon till Turistbyrån
Maj – aug 2009: 167 st
Maj – aug 2010: 1104 st
Vanligaste frågan:
Handlar om Boende

Organisation
Från start en styrgrupp om 8 personer. Under resan har drygt 1200 personer varit engagerade i förberedelser av olika slag.

Ekonomi
Årsbugdet 4 000 Kkr – första halvåret har merparten av aktiviteterna genomförts. En av de största kostnaderna var firandet i juni som uppgick till drygt 2 000 KKr. De kostnader som tillkom var förstärkning av väg på festplatsen, för transport av scen och storbildsskärm samt extra tältkostnader. Budget var 1 800 Kkr. De ökade kostnaderna justerades med minskning av marknadsföringsbudget och genom förändringar i delprojektet Dokumentation. Prognosen för projektets årsbudget uppgår därmed till 4 000 Kkr.