Margaretha Eriksson, regiondirektör på Carema för Norra Sverige, har ansvar för verksamheten från Gästrikland, Västmanland, Dalarna och norrut. I Gävle driver Carema två äldreboenden, Stigslund och sjätte tvärgatan 26 på Brynäs samt två hälsocentraler och en rehabenhet. Dessutom har Carema nyligen fått uppdraget att bedriva hemtjänstgen i centrala Gävle.
Margaretha Eriksson: När vi lämnar anbud är vi konkurrenter med andra vårdföretagare men sen samarbetar vi för att utveckla verksamheterna. Det är lika viktigt att vi också samarbetar med kommunens verksamheter, det är trots allt för kundens bästa!
Vivi-Anne Sundkvist: De privata företagen ger också vår egen verksamhet inspiration och lärande som utvecklar den kommunala verksamheten.
Marianne Nygren (kd): Vi har en önskan att fler ur personalen skall ta chansen och starta eget, det är bra för mångfalden. Vi har ju bara bra erfarenheter av Carema.
Margaretha Eriksson: Öppenhet är viktigt för kundens. Vi tittar också på andra företag för att hitta nya och bättre lösningar.
Vivi-Anne Sundqvist: Vi har intervjuat uppåt 400 personer över 80 och 90 % av de som svarade ville inte flytta till särskilt boende. Man behöver göra en analys av hemtjänstkundernas behov eftersom vi dels blir äldre och dels ökar tvåsamheten eftersom män idag lever längre och dels för att många gifter sig i hög ålder.

Hur bor man bäst när man börjar bli förvirrad och får svårare att klara sig själv?
Margaretha Eriksson: - Tekniken går framåt, det finns larm som reagerar om ytterdörren öppnas vid ”fel” tidpunkt, till exempel.
Vivi-Anne Sundqvist: Gävleföretaget OpenCare har utvecklat ett system som gör att man kan bo kvar hemma längre. Omvårdnad Gävle har samarbetat med OpenCare och systemet har väckt stort intresse i branschen.
(Läs mer om OpenCare på: http://www.opencare.se)
Per-Åke Fredriksson (fp), oppositionsråd i Gävle: Hur är det att komma in och starta upp en ny verksamhet i en kommun?
Margaretha Eriksson: Det finns ju både en ja-sida och en nej-sida och vi får jobba mer med nej-sidan. Vi försöker öppna upp så att alla, politiker, press allmänhet, är välkomna att besöka oss. Vi vill leverera bra och säker vård. Gävle kommun har stöttat oss på ett föredömligt sätt när vi startade här.
Vår verksamhet har ju också gett inspiration kommunens egen verksamhet.
Anders W Jonsson (c), förhandlare på statsrådsberedningen och riksdagskandidat: Hur fungerar det med LOV (Lagen Om Valfrihet) i Gävle?
Margaretha Eriksson: Kunder som har privat hemtjänst väljer ofta privat vård och omsorg eftersom man är trogen sin personal och väljer inte företag. Vi behöver därför marknadsföra verksamheten bättre. Det är svårt att etablera
sig på nya platser och därför bör upphandlingarna delas upp i första skedet.
Kent Sjöberg (kd), ledamot i Landstingsfullmäktige: I Hudiksvall har man sagt nej till LOV och menar att om man är missnöjd skall man ”säga till”. Det är ju inte samma sak som valfrihet! Sen har vi ju diskussionen om vinst i vården som bland annat vänsterpartiet driver.
Margaretha Eriksson: Den lilla vinst vi gör beror på att vi har stor verksamhet och kan rationalisera administration mm.
(Enligt senaste årsredovisningen var vinstmarginalen ca 7 %)
Hans Backman (fp), riksdagsman: Inget företag går in i en verksamhet som inte ger vinst, det är en överlevnadsfråga.
Margaretha Eriksson: Kommunerna sätter ju också krav på oss att vi skall bedriva verksamheten till en lägre kostnad än deras egen för att man skall lägga ut på entreprenad.
Vivi-Anne Sundqvist: Kostnaderna varierar väldigt mycket hos olika kommuner, en del har dubbla kostnaden jämfört med oss i Gävle.
Margaretha Eriksson: Vi får 347 kronor per timme för den tid vi tillbringar hos kunden. Tiden mäts från när personalen kommer tills de lämnar och vi får inget för restid mm. Registreringen är bra för då har vi också koll på att
personalen varit där. Oavsett om personalen är klar enligt den beviljade insatsen så ska de tillbringa den beviljade tiden hos kunden för en pratstund eller något annat.

Hur är det med tilläggstjänster i Gävle?
Margaretha Eriksson: På andra orter kan man köpa tilläggstjänster av oss och kunden får då RUT-avdrag, men den möjligheten har inte i Gävle.
Vivi-Anne Sundqvist; Nej, tilläggsuppdrag ingår inte i våra avtal i Gävle.
Margaretha Eriksson: 2010 planerar Carema att certifiera dem som arbetar i hemtjänsten. Det är ett arbete som ställer krav på personalen. Man vet inte vad som väntar och man måste hela tiden fatta egna beslut.
Tommy Löfgren (fp), kandidat till landstingsfullmäktige; Ledarskapet är viktigt för att kunderna skall trivas, hur gör ni när ni anställer chefer?
Margaretha Eriksson: Vi får ju ta över personalen när vi tar över verksamhet från kommunen eller ett annat företag och det är tyvärr inte alltid som cheferna klarar kraven som vi ställer utifrån Caremas syn på ledarskap. Vi på
Carema testar alltid noggrant de personer som söker chefstjänst. Gruppcheferna är de som är närmast vården och de lägger bara cirka 20 % av tiden på administration.
Hur gick det till när Gävle kommun upphandlade det första vårdavtalet?
Vivi-Anne Sundqvist: Det var enorma diskussioner och det finns nej-sägare i alla partier. ISS-Care hade det bästa anbudet men just i den vevan drabbades de av en vårdskandal i Stockholmsområdet och upphandlingen överprövades. Men upphandlingen kunde genomföras. Diskussionens vågor gick höga i Gävle, men tyvärr störs jag när folk ger sig in i diskussionen utan att riktigt förstå vad det handlade om. Man måste veta vad man pratar om!

Sen gick åsikterna isär när det gäller genomförandet av LOV i Gävle, men beslutet kommer inte att fattas förrän tidigast nästa år. Och sedan tar genomförandet minst ett år innan verksamheterna är igång, enligt Per-Åke Fredriksson.
Anders W Jonsson: 2013-2014 kommer LOV att bli obligatorisk så det gäller för kommunerna att förbereda sig för det.
Hans Backman: Vad händer om hemtjänsten signalerar om någon behöver särskilt boende?
Margareta Eriksson: Vi kontaktar biståndshandläggaren för en utredning.
Marianne Nygren: Hur sköts utskrivningarna från sjukhuset?
Vivi-Anne Sundqvist: En vårdplan är a och o. Tyvärr har landstinget väldigt få vårdplatser så det är hårt tryck på de s k korttidsplatserna.
Margareta Eriksson: Det kan också vara problem att kunna anpassa bostäderna till kundernas eventuellt nya behov.
Marianne Nygren: Hur kommer det sig att ni kan ge högre lön än kommunen och ändå hålla lägre kostnader?
Margareta Eriksson: Vi är duktiga på ekonomi och alla anställda får lära sig hur man hushållar. T ex torkar man inte upp på golvet med en blöja för 11 kronor. Vi har en åtgärdsplan varje månad och jobbar aktivt med ekonomin.
Tommy Lövgren: Konkurrens är nyttigt för alla parter. Vilken är den största utmaningen inför framtiden?
Margareta Eriksson: Det är hur vi skall möta den kommande generationen och kunders ensamhet. I Västerås har vi startat kafé och matlag för att våra kunder skall ha någonstans att träffas. Det är många 40-talister som går i pension. Vi
har också startat projektet ”Ung omsorg i vården” för att inspirera ungdomar att välja vårdyrket. Vi arbetar också för att höja statusen i yrket för att personalen skall känna mer yrkesstolthet. Vi vill skapa en mönsterarbetsplats!
Vivi-Anne Sundqvist: 2018 skulle alla som tar studenten behöva ta jobb inom vården för att klara behovet.
Besöket avslutades med en rundvandring och ett besök hos Birgit Knutar, som bor på äldreboendet i Stigslund. Birgit trivs och verkar nöjd med tillvaron.