Skolinspektionen har granskat i vilken utsträckning undervisningen i skolan är individanpassad så att eleverna erbjuds möjlighet att delta i ämnet idrott och hälsa utifrån sina förutsättningar.

Ur Skolinspektionen rapport

2.3 | Särskilt stöd förekommer i liten utsträckning

Många gånger saknas sammanställningar av kunskapsresultat på skolorna i ämnet idrott och hälsa enligt den utredning som Skolinspektionen gjorde 2012. Intervjuer med rektorer och lärare visar förutom brister av kunskapsresultat att det bland lärarna råder oklarheter i fråga om vilka resurser som finns för särskilt stöd i ämnet. Skolorna saknar ofta erfarenhet av och arbetssätt för att ge särskilt stöd i ämnet idrott och hälsa. På mer än hälften av de skolor som Skolinspektionen utvärderade 2012 fick inte de elever som är i behov av särskilt stöd i idrott och hälsa det stöd de hade rätt till. När en elev riskerar att inte nå målen i något ämne ska rektor enligt skollagen se till att elevens behov av särskilt stöd utreds och ett åtgärdsprogram ska upprättas.

Hur anpassas undervisningen i ämnet idrott och hälsa för individuell utveckling på din skola?

HÄLSA SVERIGE

Niclas Carlson
Leg.Kiropraktor
för Hälsa Sverige
http://www.halsasverige.se

http://www.webcoach.se

http://www.niclascarlson.se

I en serie på 12 artiklar om ämnet idrott och hälsa i skolan uppmärksammar Hälsa Sverige Skolinspektionens ämnesgranskning i en kvalitetsrapport genom kiroprakator Niclas Carlson.

"Skolinspektionen gjorde 2012 ett slumpmässigt urval av kommunala och fristående skolor i hela landet för en utvärdering av ämnet idrott och hälsa i årskurs 4-6. Skolinspektionens uppdrag är att granska kvaliteten i sådan utbildning och pedagogisk verksamhet som står under myndighetens tillsyn. Från och med hösten 2011 trädde en ny läroplan, Lgr11, i kraft. I denna betonas utvecklandet av kunskaper i ämnet olika delar ytterligare jämfört med den tidigare kursplanen. I vilken mån undervisningen i idrott och hälsa kan erbjuda alla elever en likvärdig utbildning, som utgår från skollag, läroplan och kursplanen för årskurserna 4-6, är den centrala frågan i denna ämnesgranskning. Totalt ingick 28 kommunala grundskolor och 8 fristående skolor i granskningen".

SKOLINSPEKTIONENS RAPPORT 2012:5
Läs hela rapporten
http://www.skolinspektionen.se/Documents/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2012/idrott/kvalgr-idr-slutrapport.pdf

Flera artiklar i Hälsa Sverige ur Skolinspektionens rapport 2012:5

Oklara kunskapskrav i ämnet idrott och hälsa
http://www.svenskpress.se/articles/view/oklara-kunskapskrav-i-amnet-idrott-och-halsa

En av fyra skolor har för lite idrott och hälsa på schemat
http://svenskpress.se/articles/view/en-av-fyra-skolor-har-for-lite-idrott-och-halsa-pa-schemat

Kunskapsområdet rörelse prioriteras på gymnastiken
http://www.svenskpress.se/articles/view/kunskapsomradet-rorelse-prioriteras-pa-gymnastiken