Skriv företagets historia
13/3, 2008 kl. 23:59Företaget är i ständig utveckling. Organisationen och arbetssätt förändras och förbättras hela tiden. Eller känns det nya arbetssättet plötsligt som en repris av något som var för tio, tjugo år sedan? Det kanske faktiskt är så. För att ta avstamp mot någonting nytt måste man också veta var man har varit – men alltför få företag är måna om att dokumentera sin verksamhet.
Ett företag har sin egen själ, sin företagskultur och sitt signum som är en ovärderlig skatt att förvalta och bevara. Kanske står man inför ett generationsskifte eller ändringar i ägarkonstellationen. Kanske är det dags att förändra exempelvis den grafiska utformningen av logotype och annat profilmaterial eftersom man de senaste åren både utvecklats och expanderat. Genom att dokumentera hur allting startade och hur det sedan har utvecklats under årens lopp och varför förändringarna har tagit just den vändningen kan man ändå behålla den rätta känslan av företaget.
Motsatsen till det just beskrivna är företaget som med jämna mellanrum inför nya arbetsmetoder, nya tankesätt och nya rutiner. För varje ny chef som landar på vd-stolen ska nya grepp plötsligt tas och de som nu varit med i några av förändringens loopar börjar känna igen att det som nu lanseras som nytt gjorde man redan på 1980-talet men under ett annat namn. Genom att dokumentera de olika arbetssätten, beskriva dem och utvärdera dem kan man undvika att åter falla tillbaka i gamla gropar – eller gå tillbaka och se vilket som egentligen har fungerat bäst. Med hjälp av dokumentationen kan företagskulturen blir synlig och på vis lättare att förändra och förbättra.
Att dokumentera kontinuerligt är viktigt för att inte relevant information ska gå förlorad. Det kanske faktiskt redan nu är hög tid att ringa in farfar som kommer och berättar om hur det egentligen gick till när han startade rörelsen. Hur det kom sig att extraknäcket i garaget utvecklades till fullskalig verksamhet och hur det begav sig när firmabilen var en stripad Volvo Amazon. Skriv också dagens historia genom att hitta ett väl fungerande system för intern kommunikation och spara de nyhetsbrev som idag kan verka vardagliga men imorgon är mycket värdefulla. Ett event eller mässa som man deltar i eller kanske till och med arrangerar själv är också viktigt att bevara med både text och bilder.
Idag finns etablerade metoder för dokumnationer, utvecklade som bra verktyg för ändamålet. Om dokumentationen framstår som en viktig del men trots det omöjlig att hinna med tidsmässigt; ta hjälp att skriva ditt företags historia från igår och idag - för imorgon.
Text: Kristina Hellerstedt Sundin
http://www.istockphoto.com/file_closeup/object/5299792_craftsman_in_his_workshop.php?id=5299792
http://www.istockphoto.com/file_closeup/object/4578785_business_team.php?id=4578785
http://www.istockphoto.com/file_closeup/object/4645784_business_partners.php?id=4645784
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!