De flesta gör det lite för enkelt för sig och tror att det räcker med några hundra följare i ett par sociala medier för att nå ut. Glöm det. Pressreleaser, nyhetsuppdateringar, sociala medier, hemsidesuppdateringar eller egna nyhetsbrev? Det gäller att gå igenom hur ni skall nå era målgrupper lokalt, regionalt och nationellt. Hur kan ni försäkra er om att nå ut så att de får den information de önskar samtidigt som ni kommunicerar er verksamhet så effektivt som möjligt?

Pressmeddelanden och egna evenemang
Det många undrar är när och hur de skall använda pressmeddelanden? Eller hur skall man göra om man arrangerar egna evenemang eller medverkar ni på andras? När och hur bör man hålla presskonferens eller pressinbjudan? Hur hanterar och förhåller ni er till media generellt? Med mer än 30 års erfarenhet av presstjänster, mediahantering och publika evenemang i kombination med dagens digitala kanaler är det faktiskt lättare än någonsin att arbeta effektivt med PR. Jag har genom åren tagit fram ett enkelt men kvalitetssäkrat och väl fungerande system för detta. Det gäller att skapa sökmotoroptimerad storytelling som innehåller både er historia, värdegrund men även tydliga budskap om era affärsområden. Ett enkelt men mätbart mål är att ligga så högt som möjligt på sidan ett på Google. Annars gör ju era konkurrenter det.

Rätt verktyg för effektiv SEO
Med rätt verktyg och en väl fungerande PR-plan formulerar, publicerar och distribuerar ni budskapen direkt till er målgrupp. Den mätbara responsen kan vi sedan definiera som effektiv marknadskommunikation. Lika viktigt är att ha beredskap om olyckan är framme vid krishantering. Vem säger vad till vilka och när då?
Vi använder Sveriges bästa tjänst för content marketing och SEO (search engine optimization)- nyhetstjänsten SvenskPress.se när vi publicerar artiklar och nyheter för våra kunders räkning som då automatiskt även publiceras i flera webbtidningar. Dessutom publiceras alla pressreleaser på nyhetstjänsten MyNewsdesk som når mer än 14 000 journalister som prenumererar på pressmaterial därifrån.

Skilnad på PR-plan och Mediaplan
Många tror att de har en PR-plan när de i själva verket investerar en massa pengar i det man kan kalla för Mediaplan. Dvs. de har köpt annonser och exponeringar i olika kanaler för att synas. Det behöver inte vara fel men skillnaden är att arbeta PR med kostar en bråkdel men kan ge mångfalt åter. Har ni råd att inte upprätta en smart PR-plan så snart som möjligt?

Mer information om PR och hur vi kan samarbeta >>

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg
070-679 79 00
Presstjänst >>