Landets främsta design- och kommunikationsskolor har skapat fem spännande bidrag på hur man förhindrar unga att köra berusade. Det handlar om allt från att bygga sociala nätverk till kompispåverkan på festen. Vinnande bidrag i projektet Communication for Life får 100 000 kronor.

- Vi har en nollvision. Ingen ska dö i trafiken. Detta kompletterar vår vision, säger Karin Larsson, Informationschef Volvo Personbilar Sverige.


- Redan i dag kan vi erbjuda vår egenutvecklade Alcoguard - ett alkolås - som tillbehör. Och vår nollvision bygger på att år 2020 ska ingen skadas allvarligt eller dödas i en Volvobil. Men vårt arbete gäller främst att utveckla själva bilen och säkerhetsaspekterna kring den. Därför känns det extra bra med ett projekt som vill påverka människors attityder och beteende, säger Karin Larsson.


Onsdagen den 25 mars slås portarna upp för allmänheten på Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Då visas de fem tävlande bidragen upp för första gången. Där fanns bland annat bidraget Fyllechaffis.se från Bergs School of Communication och Dont´Drive Loaded från Institutionen för Reklam och PR vid Stockholms universitet.


Varje år dödas 125 människor i trafiken av rattfyllerister. 1 800 skadas. Unga är överrepresenterade bland gruppen berusade bilister.

- Traditionella informationskampanjer har visat sig ha liten effekt på unga bilister. Därför har vi skapat Communication for Life där Sveriges ledande design- och kommunikationsskolor finner nya, mer effektiva sätt att kommunicera med ungdomar. Eleverna står nära

målgruppen i ålder och vet hur de ska nå fram med ett viktigt budskap till sin egen generation, säger Tom Bjerver VD på MHF.

Både projektet och tävlingen är ett samarbete mellan MHF - Motorförarnas Helnykterhetsförbund, SalusAnsvar, CTRF- Cancer- och trafikskadades Riksförbund och Volvo Personbilar Sverige.


Inför tävlingen fick studenterna se anhörigas berättelser, sjukhusbilder och arkivfoton från polisen.

- En intressant reflektion är att studenterna valt att vända på perspektivet. De menar att traditionellt i dag vänder sig många organisationer till redan skötsamma och nyktra ungdomar. Deras tävlingsbidrag bygger istället på att det är när man är full som man tar de felaktiga besluten, säger Karin Larsson.


De fem deltagande skolorna fick vardera 50 000 kronor för att genomföra sina idéer. Den skola som vinner får ytterligare 50 000 i prispengar. Juryn utgörs av ungdomar mellan 18-25 år.

De tävlande bidragen finns på Volvo Showroom under perioden 25 mars till 16 april. Därefter kommer de dessutom att visas i övriga landet. Den 16 april koras vinnaren under festliga former. Konferenciär är Rickard Sjöberg


De fem tävlande skolorna och deras bidrag:

Bergs School of Communication, Stockholm med bidraget Fyllechaffis.se

Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborg med bidraget "Att hindra en vän som tänker köra berusad är en akt av kärlek".

Institutionen för reklam och PR, Stockholms universitet med bidraget Don´t drive loaded.

Beckmans Designhögskola med bidraget "Blanda Aldrig".

Forsbergs Skola i Grafisk design med bidraget "Till dem som är på festen".