Akrylatbensin skonar ATV-motorer
11/4, 2016 kl. 09:13ATV-tillverkaren Polaris har tillsammans med Aspen genomfört tester som visar att användandet av Aspen alkylatbensin i Polaris fyrhjulingar och snöskotrar ger markant renare motorer. Något som i sin tur minskar slitaget och därmed ökar livslängden på motorn. Allt detta och dessutom minskar miljöpåverkan.
Polaris och Aspens tester visar en markant minskad mängd beläggning av sot på kolvar, tändstift, förbränningsutrymmen och avgassystem. De oljeanalyser som man gjorde i samband med testerna avslöjar också att oljan innehåller betydligt lägre mängd sotpartiklar och förbränningsrester när man använder Aspen alkylatbensin – ett klart bevis för att alkylatbensin ger en renare förbränning. Med en renare förbränning minskar både risken för kärvande kolvringar och beläggningen av sot på ventiler och ventilsäten, vilket sammantaget ger bättre drift, mindre slitage, bibehållen prestanda och inte minst – längre livslängd på motorn.
Att tanka sin fyrhjuling med alkylatbensin är därför klokt om man vill hålla sitt fordon i bästa skick. Det är också klokt ur miljösynpunkt. Genom att använda alkylatbensin minskar utsläppen av farliga kolväten med upp till 99 % jämfört med vanlig bensin och det marknära ozonet minskar med 40 %. Även skadliga ämnen som bensen, svavel och aromatiska kolväten, som finns i vanlig bensin, finns i princip inte i alkylatbensin.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil säljer Polaris skotrar och fyrhjulingar. Kim Andersson är servicemontör där och har erfarenhet av akrylatbensin från när han arbetade i Funäsdalen.
- Länsstyrelsen i Jämtland deltog i Aspens tester och när det visade sig att det bara var Polaris som klarade av den högre temperaturen med akrylatbensin så satsade de på enbart Polaris, berättar Kim Andersson. Anledningen till att Polaris är det enda företag, som vi känner till, som rekommenderar akrylatbensin till sina produkter är att deras cylinderfoder klarar den höga förbränningstemperaturen som uppstår när man kör på det bränslet.
Det är just den höga förbränningstemperaturen som gör att det nästan inte blir någon sotbeläggning i motorn samt att bara 5 % av de farliga ämnena finns med i avgaserna från motorer som körs på Akrylatbensin.
Petterssons på Kryddstigen säljer Akrylatbensin i 5-och 25-litersförpackningar. 25 liter för 2-taktsmotorer kostar 675 kr per liter och för 4-takt 625 kr, inklusive moms.
- Vi säljer mycket till trädgårdsanläggare, fastighets och parkförvaltningar mm för maskiner som används i bebyggda områden, säger Erik Pettersson. Vi säljer cirka 150 liter akrylatbensin per vecka.
Fördelar med alkylatbensin:
Det finns många miljö- och hälsofördelar med att använda alkylatbensin i två-eller fyrtaktsmotorer:
• Alkylatbensin innehåller inga oxygenater, alkener eller cancerframkallande bensen
• Innehåller minimal aromathalt som gör att nedsotade motorer och svällda packningar undviks
• Den är oxidationsstabil och bildar ej slam eller avlagringar samt är lagringsstabil
• Lägre ångtryck ger reducerad avdunstning och medför bättre miljö och lägre hälsorisker
• Har en knappt mätbar svavelhalt och ger låg belastning på miljön
• Lågt hartstal och låg slutkokpunkt ger renare motor
• Lätt start både sommar och vinter genom rätt avpassad destillationskurva
Det är tyvärr begränsad tillgång på alkylatbensin. Den kan tankas på OKQ8 samt hos företag som säljer Aspen akrylatbensin, bland annat Bernö Trädgårdscentrum, Granngården, Petterssons på Kryddstigen med flera. Komplett lista: http://www.aspen.se/Kopstallen
Vad är Aspen Alkylatbensin?
Benämningen alkylatbensin kommer från ordet alkylering som är namnet på processen som används för att få fram råvaran.
Från gas till vätska
Alkyleringsprocessen sker på oljeraffinaderier genom att överskottsgasen från råoljedesillationen och krackningsanläggningen slås samman och resultatet blir alkylat. Alkylat är en av de renaste petroleumprodukter som går att få fram.
Alkylat är en syntetiskt framställd bensinkomponent. Den kan endast tillverkas av ett fåtal raffinaderier.
Denna artikel är publicerad på Sverigemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!